Poznaj naszą serię – Ślady czasu

Podręcznik
nr w wykazie MEN: 1102/1/2020
Podręcznik przygotowany do podstawy programowej obowiązującej od września 2019 roku.
Dobry podręcznik musi spełniać wiele funkcji przypisywanych mu zgodnie
z tradycją dydaktyczną. Najważniejsze z nich to: informacyjna,
samokształceniowa, motywacyjna i ćwiczeniowa. Jednak, jak pokazuje
praktyka, to często nie wystarcza. Ważny jest także pomysł na umiejętne
wprowadzenie uczniów w meandry wiedzy, aby nie zagubili się w nich i nie
znudzili trudami wyprawy zwanej nauką. Gdyby w trzech słowach spróbować
opisać pomysł na nauczanie historii zawarty w podręcznikach Ślady czasu, brzmiałyby one tak: zainteresować, ułatwić, nauczyć.
W podręcznikach z serii Ślady czasu, które przygotowujemy do
zreformowanego liceum i technikum, bierzemy pod uwagę zarówno potrzeby
uczniów, którzy nie zamierzają zdawać matury z historii, jak i tych,
którzy są szczególnie zainteresowani tym przedmiotem. Dla obu tych grup
opracowujemy materiały, które będą ciekawe i atrakcyjne, a przede
wszystkim zapewnią odpowiednią pomoc w nauce historii. Ogromną rolę w
wypracowaniu ostatecznego kształtu naszych podręczników i pozostałych
materiałów odegrały konsultacje, które prowadziliśmy z nauczycielami.
Multipodręcznik premium


Poniżej prezentujemy wybrane materiały uzupełniające podręczniki z serii Ślady czasu. Dostęp do tych materiałów otrzymują wszyscy nauczyciele, którzy zdecydują się na pracę z nową serią GWO do historii.
Obudowa dydaktyczna

Materiały dydaktyczne
do każdej lekcji
Do każdego podrozdziału, rozdziału i działu przygotowaliśmy obudowę w postaci m.in. kartkówek, prac klasowych, maturalnych kart pracy obejmujących epokę czy poleceń do pracy z mapą i tekstem źródłowym.

Multipodręcznik dla nauczyciela
Składa się z podręcznika w wersji podstawowej oraz dodatkowo obudowy metodycznej (m.in. komentarzy, pomysłów i wskazówek do lekcji, propozycji dodatkowych teksów źródłowych, ikonografii, map oraz licznych propozycji do pracy z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych).

Historia na ekranie
Filmy edukacyjne są ciekawym uzupełnieniem tematów omawianych na lekcji. Obejrzyj nasze przykładowe produkcje.

Mapy online
Wygodne narzędzie zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli, którzy mogą nasze mapy wykorzystywać na lekcji, na przykład wyświetlając je za pomocą projektora na dużym ekranie. Mapy można powiększać i skalować.


Linia czasu
Ułatwia zapamiętywanie i porządkowanie zdobywanej wiedzy. Pokazuje związki przyczynowo-skutkowe. Zawiera wszystkie daty z nowej podstawy programowej.

Klucze do obrazów
Zbiór krótkich filmów połączonych z narracją opisującą najważniejsze detale, symbole, wyobrażenia, a także problematykę oraz wymowę ideową wybranych dzieł sztuki.

Multipodręcznik uczniowski
To idealne rozwiązanie dla uczniów, którzy nie wyobrażają sobie nauki bez książki w wersji na komputer, tablet czy smartfon. Znajdują się w nim odnośniki do materiałów multimedialnych, m.in. filmów czy dodatkowych ilustracji.

Dokumenty oświatowe
Oferujemy nauczycielom wszystkie niezbędne dokumenty szkolne, które przydadzą się w zaplanowaniu roku szkolnego. Wśród nich m.in. podstawa programowa, programy nauczania czy rozkłady materiału.
Dodatkowe materiały

LEPSZA SZKOŁA
W ramach projektu LEPSZA SZKOŁA przygotowujemy materiały do badania kompetencji uczniów. Dla licealistów rozpoczynających naukę mamy Test na wejście, dla uczniów ostatniej klasy – Próbną maturę z historii.

Pomosty
Seria filmów edukacyjnych, w których porównujemy konkretne dzieła sztuki (malarstwo, rzeźba oraz architektura) charakterystyczne dla minionej i następującej epoki. Oprócz różnic omawiamy też podobieństwa, kontynuacje i twórcze rozwinięcia dawniejszych technik oraz pomysłów.

Labirynty wiedzy
Prezentujemy ciekawe i inspirujące filmowe wykłady popularnonaukowe, między innymi o literaturze, kulturze, historii i psychologii. Wśród prelegentów są m.in. prof. Zbigniew Mikołejko, Jacek Dehnel, dr Łukasz Lamża, prof. Tomasz Szarek i dr Hubert Bilewicz.
Ślady czasu
Co nas wyróżnia?

Z radością pragniemy Państwa poinformować, że podręcznik dla klasy 1 Ślady czasu
otrzymał numer dopuszczenia do użytku szkolnego: 1102/1/2020.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z naszą serią.
1. Podstawa i rozszerzenie w jednym tomie
Ślady czasu to jedyna seria, która realizuje w jednym podręczniku treści dla podstawy i rozszerzenia.
Dlaczego proponujemy takie rozwiązanie?
- By wszyscy uczniowie, bez względu na to, czy zdają maturę z historii czy nie, mogli dysponować pełnym obrazem wydarzeń z przeszłości, widzieli związki przyczynowo-skutkowe. Na przykład by mogli się dowiedzieć, kim byli następcy Aleksandra Wielkiego i czym była kultura hellenistyczna.
- By uczniowie, którzy interesują się historią, a nie będą zdawać z niej matury, mieli rzetelne źródło pogłębiania swojej wiedzy i bodziec do rozwijania swoich pasji.
- By uczniowie, którzy nie są pewni, z czego będą zdawać w przyszłości maturę, lepiej mieli takie same szanse, jak Ci, którzy realizują przedmiot historia na poziomie rozszerzonym.
2. Bogata obudowa dla nauczycieli
Jej znaczenie jest oczywiste – pomaga, ułatwia, skraca czas pracy. Dlatego każdy użytkownik Śladów czasu ma do dyspozycji:
- podręcznik w wersji dla nauczyciela w postaci multipodręcznika, który zawiera nie tylko wskazówki do przeprowadzenia lekcji, ale również zbiór niezbędnych załączników oraz elementy mulimedialne (m.in. animacje i filmy historyczne)
- kartkówki do każdej lekcji,
- sprawdziany do każdego działu,
- maturalne karty pracy do epok,
- dodatkowe teksty źródłowe z ćwiczeniami,
- polecenia i zadania do map,
- filmy historyczne,
- e-atlas historyczny, czyli zbiór map online,
- interaktywne infografiki,
- wszystkie niezbędne dokumenty szkolne – do pobrania ze strony www.gwo.pl oraz dostępne w popularnych portalach dla nauczycieli.
3. Podręczniki przystępne dla uczniów
Przystępny tekst odautorski jest znakiem rozpoznawczym Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego. Ponieważ uczniowie z roku na rok mają coraz większe problemy z czytaniem, nasz tekst główny jest w każdej lekcji stosunkowo krótki. Treści podajemy w skondensowany, ale przystępny sposób – po prostu wyjaśniamy, „dlaczego”. W tekście przeważają krótkie zdania pojedyncze, a trudne dla uczniów słowa uzupełniamy w nawiasach ich synonimami lub objaśniamy je na marginesach.
Ponadto do podzielonego na podrozdziały tekstu dodaliśmy śródtytuły – po to, by uczeń łatwiej wyszukiwał informacje i wiedział, o czym jest dany fragment.
Podręcznik dla klasy 1 obejmuje dwie wielkie epoki historyczne – starożytność i średniowiecze. W naszych pracach nad nim wzięliśmy pod uwagę zalecenia sformułowane w podstawie programowej odnośnie do rekomendowanych sposobów przekazywania wiedzy historycznej: „Kluczowa wydaje się maksymalna personalizacja przeszłości i ilustrowanie omawianych zagadnień ikonografią i dokumentami audiowizualnymi, tak aby uczniowie mogli poznawać wydarzenia historyczne, jednocześnie je przeżywając.”
Zgodnie z tym zaleceniem nasz podręcznik wyposażyliśmy w różnorodne materiały graficzne, odpowiednio opracowane dydaktycznie, a jednocześnie przygotowane tak, aby historia była postrzegana przez uczniów jako ciekawa, barwna i emocjonująca dziedzina wiedzy. Podobny cel mają nasze materiały dodatkowe (mapy, infografiki, teksty źródłowe i inne) w wersji multimedialnej – realizują to samo zadanie, ale wykorzystując do tego nowoczesne środki techniczne.
Wszystkie nasze podręczniki wyposażone są w wersję cyfrową, czyli multipodręcznik. Wersja uczniowska multipodręcznika to wygodne narzędzie do pracy dla młodych ludzi, którzy chętnie sięgają po wiedzę dostępną online.