Historia. Spotkania
Spotkania i szkolenia dla nauczycieli historii
Dlaczego „1670”?
Jak wyglądało życie w Polsce w czasach wczesnonowożytnych
- Państwo polsko-litewskie w drugiej połowie XVII wieku
- Liberum veto. Szlachecka demokracja czy szlachecka anarchia?
- Co rządziło XVI-wieczną Polską i zaczynało się na „Ż”?
- Rola i znaczenie duchowieństwa.
- XVII-wieczni kupcy, mieszczanie i chłopi.
- Co 300 lat temu wiedziano o zmianach klimatycznych?
- Oświata, tolerancja, miłość…
Prof. dr hab. Jacek Wijaczka z Wydziału Nauk Historycznych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, autorytet w dziedzinie historii polowań na czarownice, autor m.in. książek Czarownicom żyć nie dopuścisz Procesy o czary w Polsce w XVII-XVIII wieku czy Kościół wobec czarów w Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku (na tle europejskim).
Zobacz poprzednie spotkania
Dlaczego „1670”?
Jak wyglądało życie w Polsce w czasach wczesnonowożytnych
- Państwo polsko-litewskie w drugiej połowie XVII wieku
- Liberum veto. Szlachecka demokracja czy szlachecka anarchia?
- Co rządziło XVI-wieczną Polską i zaczynało się na „Ż”?
- Rola i znaczenie duchowieństwa.
- XVII-wieczni kupcy, mieszczanie i chłopi.
- Co 300 lat temu wiedziano o zmianach klimatycznych?
- Oświata, tolerancja, miłość…
Prof. dr hab. Jacek Wijaczka z Wydziału Nauk Historycznych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, autorytet w dziedzinie historii polowań na czarownice, autor m.in. książek Czarownicom żyć nie dopuścisz Procesy o czary w Polsce w XVII-XVIII wieku czy Kościół wobec czarów w Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku (na tle europejskim).
Lekcja historii z pokoleniem alfa
Jak Ślady czasu wspierają nauczycieli i uczniów szkół średnich
- Krótka charakterystyka pokolenia alfa.
- Jakie narzędzia i metody przyjazne uczniom proponujemy nauczycielom.
- Przegląd aplikacji i zasobów dostępnych również dla uczniów.
- Seria Ślady czasu jako sprzymierzeniec młodzieży.
- Prezentacja podręcznika i wybranych elementów obudowy serii Ślady czasu.
Prowadząca: Magdalena Brzazgacz-Wichrowska
Wyjść poza schemat
Jak zmotywować ucznia zdemotywowanego.
Nieszablonowe lekcje historii w szkole średniej z pomocami GWO.
- Filmy do zadań specjalnych – animacja, dokument, fabuła, program telewizyjny, instruktaż.
- Gra na emocjach – grywalizacja tradycyjna i cyfrowa.
- Przez słuchawki do wiedzy historycznej – piosenka i podcast historyczny.
- Samodzielne odkrywanie historii – wirtualne zwiedzanie.
- Praca badawcza – projekt.
- Oskarżam lub bronię – historyczna debata oksfordzka.
Dr Bartłomiej Janicki – nauczyciel licealny i uniwersytecki na Wydziale Historii Uniwersytetu Opolskiego, trener, edukator, specjalista od nowoczesnych technologii.
Przełom polityczny 1989 r.
Jak przeprowadzić trudną lekcję historii w szkole średniej
w ciekawy sposób
- Jak krok po kroku przygotować i przeprowadzić wybraną lekcję
z historii współczesnej. - Gdzie znaleźć ogólnodostępne materiały dla nauczycieli i uczniów.
- Jak zainteresować uczniów zagadnieniami z historii współczesnej.
- Jak łączyć metody tradycyjne z nowoczesnymi.
- Jak przeplatać treści dla poziomu podstawowego z zagadnieniami do matury.
- Prezentacja przykładowej lekcji i elementów obudowy serii Ślady czasu.
Każdy uczestnik otrzyma czasowy dostęp do scenariuszy lekcji, materiałów z obudowy tradycyjnej i multimedialnej, linki do ogólnodostępnych materiałów dla nauczycieli i uczniów oraz zaświadczenie o udziale w spotkaniu.
UWAGA! Nauczyciele biorący udział w szkoleniu dostaną również czasowy dostęp do nagrania wykładu prof. A. Dudka Schyłek epoki PRL.
Lekcja historii – tradycyjna czy nowoczesna?
Przegląd materiałów dydaktycznych dla nauczycieli i uczniów ze szkół średnich
- Jak w serii Ślady czasu metody tradycyjne przeplatają się z nowoczesnymi.
- Gdzie znaleźć bezpłatne materiały GWO pomocne w przygotowaniu i przeprowadzeniu lekcji historii.
- Prezentacja serii Ślady czasu, która proponuje jeden podręcznik dla zakresów podstawowego i rozszerzonego.
Dr Bartłomiej Janicki – nauczyciel licealny i uniwersytecki na Wydziale Historii Uniwersytetu Opolskiego, trener, edukator, specjalista od nowoczesnych technologii.
Schyłek epoki PRL, czyli Polska dekady lat 80.
Od stanu wojennego do wyborów czerwcowych 1989 r.
- Konsekwencje stanu wojennego dla ewolucji ustroju PRL.
- Próby przezwyciężenia kryzysu społeczno-gospodarczego w latach 80.
- Sytuacja opozycji i Kościoła katolickiego w latach 80.
- Geneza, przebieg i konsekwencje obrad okrągłego stołu.
- Przełomowe znaczenie wyborów czerwcowych 1989 r.
Wykład poprowadzi prof. dr hab. Antoni Dudek, polski historyk, politolog i publicysta, profesor nauk humanistycznych, profesor zwyczajny Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, współautor podręcznika do historii z serii „Ślady czasu” GWO.
Jak korzystać z serii Ślady czasu?
Materiały i narzędzia online przydatne w przygotowaniu
i przeprowadzeniu ciekawej lekcji historii.
- Gdzie znaleźć zasoby strony internetowej www.gwo.pl dla klubowiczów?
- Jak efektywnie korzystać z multipodręcznika w wersji dla nauczyciela?
- Prezentacja stron i aplikacji dla uczniów i nauczycieli.
- Porady i narzędzia dydaktyczne przydatne podczas prowadzenia lekcji historii.
Dr Bartłomiej Janicki – nauczyciel licealny i uniwersytecki na Wydziale Historii Uniwersytetu Opolskiego, trener, edukator, specjalista od nowoczesnych technologii.
Jak korzystać z serii Podróże w czasie?
Materiały i narzędzia online przydatne w przygotowaniu
i przeprowadzeniu ciekawej lekcji historii.
- Gdzie znaleźć zasoby strony internetowej www.gwo.pl dla klubowiczów?
- Jak efektywnie korzystać z multipodręcznika w wersji dla nauczyciela?
- Jak przekazać dostęp do multipodręczników uczniom i gdzie znajdują się multićwiczenia?
- Prezentacja stron i aplikacji dla uczniów i nauczycieli.
- Porady i narzędzia dydaktyczne przydatne podczas prowadzenia lekcji historii.
Dr Bartłomiej Janicki – nauczyciel licealny i uniwersytecki na Wydziale Historii Uniwersytetu Opolskiego, trener, edukator, specjalista od nowoczesnych technologii.
Polska Kazimierza Wielkiego
Sprawdzone sposoby na nowoczesną lekcję historii
- Jak zachęcać uczniów do nauki historii?
- Gdzie znaleźć wartościowe materiały do lekcji?
- Jak połączyć metody tradycyjnie i multimedialnie na lekcji historii?
- Pomysły na lekcję o Kazimierzu Wielkim na przykładzie obudowy podręcznika Podróże w czasie.
Dr Bartłomiej Janicki – nauczyciel licealny i uniwersytecki na Wydziale Historii Uniwersytetu Opolskiego, trener, edukator, specjalista od nowoczesnych technologii.
System napoleoński w Europie
Jak przeprowadzić trudną lekcję w szkole średniej w ciekawy sposób
- Jak połączyć metody tradycyjnie i multimedialnie?
- Gdzie znaleźć wartościowe materiały do lekcji?
- Jak się sprawdza jeden podręcznik dla poziomu podstawowego i rozszerzonego jednocześnie?
- Prezentacja materiałów GWO na przykładzie wybranej lekcji z podręcznika Ślady czasu.
Dr Bartłomiej Janicki – nauczyciel licealny i uniwersytecki na Wydziale Historii Uniwersytetu Opolskiego, trener, edukator, specjalista od nowoczesnych technologii.
Pieśni ludowe – na co dzień czy od święta?
O konopielkach i innych kolędach wielkanocnych
- Zapoznamy się z podstawowymi informacjami dotyczącymi ustnej twórczości ludu.
- Powiemy, w jakich sytuacjach lud śpiewał swoje pieśni.
- Zajmiemy się ogólnym omówieniem poetyki pieśni ludowych.
- Opowiemy o wielkanocnym kolędowaniu, kolędach gospodarskich i symbolice kolęd.
- Przybliżymy sobie wiosenne kolędy młodzieżowe, na przykład konopielki.
Dr Ryszard Bieńkowski, polonista ze specjalizacją folklorysty zajmujący się poetyką pieśni ludowych. Wśród jego zainteresowań są także zwyczaje i obrzędy ludowe.
Życie kobiet w czasach wczesnonowożytnych
Córki, matki, wdowy, wiedźmy…
- Kobiety a religia, kultura, polityka
- Małżeństwo, miłość, seks, antykoncepcja
- Edukacja dziewcząt i kobiety pracujące
- Polowanie na czarownice
prof. Jacek Wijaczka z Wydziału Nauk Historycznych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, autorytet w dziedzinie historii polowań na czarownice, autor m.in. książek Czarownicom żyć nie dopuścisz Procesy
o czary w Polsce w XVII-XVIII wieku czy Kościół wobec czarów
w Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku (na tle europejskim). czy Czarownicom żyć nie dopuścisz. Procesy o czary w Polsce w XVII–XVIII wieku. Prof. Wijaczka jest również współautorem podręcznika GWO z serii Ślady czasu dla liceum i technikum.
Podróże w czasie – seria na miarę XXI wieku
Spotkanie dla nauczycieli szukających dobrych, sprawdzonych rozwiązań na angażującą lekcję historii
- Gdzie znaleźć wartościowe ogólnodostępne programy i zasoby dla uczniów i nauczycieli.
- Jak pracować z multipodręcznikiem w wersji dla nauczyciela.
- Jakimi materiałami dydaktycznymi dysponują nauczyciele wybierający serię GWO.
- Prezentacja podręczników z serii Podróże w czasie.
Lekcja historii w XXI wieku – wygoda czy wyzwanie?
Jak efektywnie pracować na lekcjach historii w szkole ponadpodstawowej z serią Ślady czasu GWO
- Z jakich pomocy dydaktycznych mogą skorzystać nauczyciele, a z jakich uczniowie i gdzie te materiały znaleźć.
- Jak łączyć tradycyjne metody nauczania z nowoczesnymi.
- Dlaczego podręczniki łączące poziom podstawowym i rozszerzony są lepsze?
- Czym jest i jak działa multipodręcznik w wersji dla nauczyciela.
- Prezentacja podręczników z serii Ślady czasu.
Zaproś nas do swojej szkoły
Skontaktuj się z najbliższym przedstawicielem regionalnym. Z chęcią odwiedzi Twoją szkołę i w szczegółach przedstawi Ci ofertę.