To nasz świat. Przyroda
Podręcznik
To nasz świat. Przyroda
Główne zalety podręcznika To nasz świat. Przyroda to zrozumiały język, przejrzysty układ stron i dopracowana szata graficzna. Podręcznik nie jest przeładowany treściami, a dopasowany do możliwości percepcyjnych dzieci. Zawiera dużo zadań praktycznych i projektów. To nowoczesny materiał dla współczesnego ucznia.
Numer dopuszczenia do użytku szkolnego w wykazie MEiN ‒ 1162/1/2023.
Multipodręczniki
Multipodręcznik (cyfrowa wersja podręcznika dla ucznia) jest wzbogacony o dodatkowe materiały: filmy (w jakości 4K, HD, SD), karty pracy oraz ćwiczenia interaktywne. Umożliwia wyświetlanie na ekranie pojedynczych zadań, powiększanie fragmentów tekstu, zdjęć i ilustracji oraz daje dostęp do wielu innych przydatnych funkcjonalności.
Multipodręcznik (cyfrowa wersja podręcznika dla nauczyciela)
Rozszerzona wersja multipodręcznika dla ucznia, z komentarzami metodycznymi, prezentacjami, odpowiedziami na pytania z podręcznika, dodatkowymi pomysłami oraz materiałami pomagającymi w prowadzeniu ciekawych lekcji.
Zeszyt ćwiczeń
Znajdują się w nim zarówno krótkie, proste zadania utrwalające zdobytą wiedzę (możliwe do wykonania na lekcji lub w domu), jak i zadania wymagające od ucznia aktywności, bardziej kreatywne i ćwiczące umiejętności (np. wykonanie opatrunku, przeprowadzenie obserwacji pogody, przygotowanie sałatki itp.).
Naszą koncepcję nauczania kontynuujemy w podręcznikach i zeszytach ćwiczeń do biologii i geografii dla klasy 5.
Merytoryczna i efektywna przyroda GWO
Prezentacja nowoczesnego i praktycznego podręcznika oraz
obudowy dydaktycznej do serii To nasz świat. Przyroda 4
Na konsultacjach zostały omówione następujące zagadnienia:
- Z jakich najważniejszych elementów zbudowany jest podręcznik To nasz świat. Przyroda.
- Jak efektywnie korzystać z multipodręcznika.
- Jak skonstruowana jest lekcja i jak skutecznie ją przeprowadzić,
czyli Sprawdź nas! - Obudowa dydaktyczna – przegląd materiałów wzbogacających serię.
- O biologii słów kilka, czyli To nasz świat. Biologia dla klasy V.
Spotkanie trwało 60 minut.
Rozkład materiału
Rozkład materiału do serii To nasz świat. Przyroda 4 – plik pdf
Zawiera łącznie 64 jednostki lekcyjne: 59 jednostek lekcyjnych stacjonarnych i 5 jednostek w terenie
Autorem rozkładu jest Kamila Skalska
Uszczuplenia podstawy programowej z 2024 r. nie objęły przedmiotu „przyroda”.
Proponowana liczba godzin lekcyjnych wraz z wymaganiami z podstawy programowej
a) plik pdf | plik doc
b) plik pdf | plik doc
Co to jest przyroda?
Dział I. Sposoby poznawania przyrody
Dział II. Bezpieczeństwo w twoim otoczeniu
Dział III. Twoje ciało – budowa i działanie
Dział IV. Twoje ciało – jak się zmienia i kontaktuje ze światem
Dział V. Orientacja w terenie
Dział VI. Opisywanie pogody
Dział VII. Twoje otoczenie przyrodnicze
Dział VIII. Krajobraz najbliższej okolicy
Program nauczania To nasz świat. Przyroda
dla klasy 4 szkoły podstawowej
Program nauczania To nasz świat. Przyroda – plik pdf
Program nauczania przyrody dla drugiego etapu edukacyjnego (klasa IV szkoła podstawowa) zgodny z podstawą programową obowiązującą od 1 września 2017 r .
Autorka: Kamila Skalska
Opinia o programie nauczania To nasz świat. Przyroda – plik pdf
Autor opinii: Grzegorz Andrzej Zagulski,
nauczyciel dyplomowany, ekspert z biologii Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku
Szkoła podstawowa
- Podstawa programowa przedmiotu przyroda dla szkoły podstawowej – plik pdf
Sprawdź i wybierz serię
To nasz świat. Przyroda!
Jaka jest nasza serii do nauczania przyrody? Przede wszystkim praktyczna, przejrzysta i zrozumiała.
Podręcznik nie jest przeładowany i ma rozsądny dobór treści – zarówno jeśli chodzi o jej ilość, jak i przystępność. Traktuje uczniów z należną uwagą, także tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Seria To nasz świat. Przyroda powstała w oparciu o wiedzę edukatorów-praktyków i w ścisłej współpracy z nimi. Jest pełna doświadczeń, obserwacji i ćwiczeń praktycznych. Uwzględnia zróżnicowane potrzeby i preferencje nauczycieli. Daje im do ręki bardzo użyteczne narzędzia do przeprowadzenia ciekawej lekcji – różnorodne i nowoczesne materiały edukacyjne.
Przedstawimy to na przykładzie wybranych rozdziałów z podręcznika.
Autorzy podręcznika To nasz świat. Przyroda
Hanna Będkowska – nauczycielka biologii i przyrody
Z wykształcenia leśnik, z zamiłowania edukator. Entuzjastka zajęć poza murami szkoły oraz aktywizowania przedszkolaków, uczniów i studentów. Uczy przyrody i biologii w szkole podstawowej oraz w szkole terapeutycznej. Prowadzi także warsztaty przyrodnicze dla dzieci w edukacji domowej (Szkoła w Chmurze). Na jej lekcjach uczniowie obserwują, mierzą, liczą, porównują, doświadczają, eksperymentują, grają i dobrze się bawią. Współautorka przygotowanej dla MEiN rekomendacji programu i wyposażenia wzorcowej pracowni przyrody w szkołach podstawowych. Autorka wielu publikacji – scenariuszy lekcji, artykułów, zeszytów edukacyjnych, książek.
Piotr Kossobudzki-Kanar – nauczyciel biologii i chemii
Popularyzator nauki, z wykształcenia biolog molekularny. Uczy biologii i chemii w szkole podstawowej. Wcześniej był dziennikarzem naukowym piszącym m.in. do „Wiedzy i Życia”, „Przekroju” czy „National Geographic”.Tworzy wystawy interaktywne w centrach nauki – w tym w Centrum Nauki Kopernik, gdzie był wicedyrektorem ds. programu edukacyjnego. Jest współautorem przygotowanej dla MEiN rekomendacji programu i wyposażenia wzorcowej pracowni przyrody w szkołach podstawowych. Autor scenariuszy programu edukacyjnego dla dzieci N*Gen, który jest emitowany dla wielomilionowej widowni, m.in. w Kenii, Nigerii i Ugandzie.
Anna Karaś – nauczycielka geografii i tutorka II stopnia
Nauczycielka dyplomowana. Certyfikowana tutorka – akredytacja tutorska uzyskana w Programie „Akredytowany Praktyk Tutoringu” Collegium Wratislaviense w 2019 roku we Wrocławiu. Członkini Polskiego Towarzystwa Geograficznego. Egzaminatorka Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Autorka publikacji edukacyjnych – głównie geograficznych, przyrodniczych i turystycznych, np. zbiorów zadań egzaminacyjnych dla liceum i gimnazjum, opracowań z dziedziny wdrażania aktywizujących metod nauczania w geografii, konspektów lekcji czy projektów wycieczek. Członkini interdyscyplinarnych zespołów i prezenterka ich zwycięskich projektów w ramach ogólnopolskiego programu „Edukacja z Internetem tp” w siedzibie głównej Telekomunikacji Polskiej w Warszawie: Grand Prix dla projektu „Stan zdrowotny Lasów Oliwskich należących do Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego” oraz I nagroda w kategorii projektów geograficznych dla „Struktura zawodowa ludności świata a rozwój społeczno-gospodarczy krajów”. Pracuje jako nauczycielka geografii w V Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku.
Piotr Malecha – nauczyciel chemii i doradca metodyczny
Doktor nauk chemicznych, wieloletni nauczyciel chemii w liceum, gimnazjum i szkole podstawowej, opiekun licznych laureatów i finalistów konkursów przedmiotowych. Doradca metodyczny – prowadził warsztaty z przygotowywania i przeprowadzania doświadczeń chemicznych dla nauczycieli i uczniów. Jest autorem zbiorów zadań maturalnych i gimnazjalnych z chemii, a także publikacji metodycznych drukowanych w „Gdyńskim Kwartalniku Oświatowym”. Jest ekspertem w Wydziale Egzaminów z Zakresu Kształcenia Ogólnego OKE w Gdańsku i koordynatorem egzaminu maturalnego z chemii.