Jak uczyć o zmianach środowiska
Webinar dla nauczycieli biologii, geografii i przyrody
Jak skutecznie uczyć o współczesnych zmianach środowiska przyrodniczego?
Prowadzący
Dawid Weisbrodt
Geograf, doktor nauk biologicznych w zakresie ekologii. Od kilkunastu lat związany z edukacją przyrodniczą, którą
z równym zapałem krzewi zarówno wśród uczniów i studentów, jak i słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku. Pomysłodawca i wykonawca szeregu projektów i działań związanych z ochroną przyrody. Na świat najchętniej spogląda przy użyciu mikroskopu, lornetki i wizjera aparatu fotograficznego, z którym praktycznie się nie rozstaje.
Prelekcja była odpowiedzią na apel szerokiego grona specjalistów z różnych dziedzin, podkreślających konieczność podjęcia szybkich działań edukacyjnych mających na celu zwiększenie świadomości zagrożeń, które niesie narastający kryzys środowiskowy. Olbrzymia skala obecnie obserwowanych zmian środowiska stała się przyczynkiem do wydzielenia nowej epoki geologicznej – antropocenu. Współcześnie próżno szukać na Ziemi ekosystemu, który nie nosi piętna oddziaływania człowieka. Wedle wielu badaczy skutki tych zaburzeń będą mieć olbrzymi wpływ na globalne procesy gospodarcze i społeczne. Jednak w powszechnym mniemaniu problem obecnych zmian środowiska nie jest jednoznaczny. Wobec takiego stanu rzeczy wielu nauczycieli i uczniów zadaje sobie pytania:
- Czy obecne ocieplenie to chwilowa anomalia czy może początek globalnej katastrofy?
- Jak obecna skala zmiany klimatu prezentuje się na tle zmian klimatycznych w poprzednich epokach geologicznych?
- Czy współczesne wymieranie gatunków zagraża także naszej cywilizacji czy też jest wymysłem nadwrażliwych ekologów, hamujących jej rozwój?
Źródłem owych wątpliwości są dość częste w środkach masowego przekazu postawy negujące konsensus naukowy w sprawie antropogenicznych przyczyn współczesnej zmiany klimatu i innych zagrożeń, które niesie dalsza degradacja środowiska przyrodniczego. Webinar był odpowiedzią na bardzo skromną reprezentację zagadnień związanych z współczesną katastrofą ekologiczną
w programach nauczania przedmiotów przyrodniczych. Jeszcze mniej mówi się w polskich szkołach o tym, w jaki sposób te kwestie rzutują
i rzutować będą na nasz kraj.