Jak pracować z uczniem z SPE
Nauczyciel do zadań SPEcjalnych.
Jak pracować z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcjach przyrody i biologii?
Prowadząca
Agata Michalak
Pedagożka resocjalizacyjna i specjalna, terapeutka pedagogiczna. Pracuje jako nauczycielka współorganizująca kształcenie w szkole podstawowej i liceum ogólnokształcącym, prowadzi zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Ukończyła wiele kursów i szkoleń z obszaru pedagogiki i edukacji włączającej. Prowadziła szkolenia dla nauczycieli na temat rozwijania kompetencji kluczowych u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz metodyki pracy z uczniami ze SPE.
Szkolenie poświęcone było uwzględnianiu w nauczaniu przyrody i biologii potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami, specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz trudnościami emocjonalnymi i społecznymi. Omówione zostały karty pracy do specjalnych potrzeb edukacyjnych (SPE) oraz metody i formy nauczania, które pozwalają na efektywne rozpoznawanie trudności uczniów z SPE i dostosowanie przebiegu lekcji.
Nie zabrakło również porad dotyczących efektywnego komunikowania się z rodzicami uczniów oraz dbania o swój dobrostan w pracy.
Cel ogólny szkolenia
Doskonalenie umiejętności metodycznych nauczycieli przyrody i biologii w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Cele szczegółowe
Realizowanie założeń edukacji włączającej na lekcjach przyrody i biologii z uwzględnieniem uczniów:
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z niepełnosprawnością fizyczną,
- z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- z zaburzeniami emocjonalno-społecznymi,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja głęboka, dysleksja,
dyskalkulia, dysgrafia, dysortografia), - nadpobudliwych psychoruchowo z deficytem uwagi.