Szkolenia i wykłady

Termin spotkania: środa 24 kwietnia 2024 r., godz. 16.30
Czas trwania spotkania: około 60 minut
Forma: spotkanie online

Elektryczność. Łatwe doświadczenia na lekcjach fizyki

Trudno już wyobrazić sobie życie bez energii elektrycznej. Ale jak prosto i skutecznie pokazać uczniom, o co chodzi
z tym prądem? Podczas wykładu zademonstrujemy kilka prostych doświadczeń, które są możliwe do wykonania nie tylko
w pracowni fizycznej, ale także w domu. Odrobinę majsterkując, można przygotować kilka wersji ogniw, zasilić proste odbiorniki, zbudować minimodele urządzeń. Przyda się sporo kabelków, blaszek, gwoździ, żaróweczek i magnesów.
Jeśli pod ręką będzie też miernik uniwersalny, doświadczenia nabiorą w pełni naukowego charakteru.

Dr Paweł Barczyński – fizyk, dydaktyk, popularyzator nauki, nauczyciel, szybownik.

Absolwent i były pracownik Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Łódzkiego. Współautor wielu projektów edukacyjnych, w tym Festiwalu Szkolnych Kół Fizycznych, projektu Fizyka w Lunaparku, programu studiów podyplomowych nauczania fizyki i matematyki oraz kierunku „popularyzacja i nauczanie fizyki”. Współtwórca koncepcji ekspozycji Centrum Nauki
i Techniki EC1 w Łodzi. Kierownik Działu Naukowo-Dydaktycznego, którego celem jest sprawienie, aby zwiedzanie Centrum było nie tylko przyjemne, ale też mądre i wartościowe.
W wolnych chwilach jeździ na rowerze, czasami żegluje i lata szybowcem.

Łatwe doświadczenia – dobry początek lekcji, a może i również jej koniec?

Tematem spotkania było kilka łatwych w realizacji i raczej prostych do wyjaśnienia doświadczeń skupionych wokół pojęcia ciśnienia. Część z nich może przydać się jako ilustracja treści w trakcie lekcji. Inne mogą stać się pracą domową, której się nie unika, a może nawet się na nią czeka. Manometry, paskale, milimetry słupa wody – wszystko da się przecież pokazać
w kontekście ciekawych dla uczniów spraw: piłki, roweru, dmuchanego materaca, nurkowania, podróży samolotem, pogody.

Od ciekawe do (roz)umiem. O nowej serii podręczników To nasz świat. Fizyka

Nową serię materiałów do nauczania fizyki w szkole podstawowej tworzymy tak, by była ciekawa, przystępna oraz pozwalała uczniowi zdobyć umiejętności analizy zjawisk i rozwiązywania problemów. Podczas wykładu dr Piotr Nieżurawski, autor podręczników, przedstawił zastosowane w książce rozwiązania dydaktyczne: „kontrolowane” zaciekawienia, pary przykład–ćwiczenie, serie zadań, w tym fabularyzowanych, wprowadzanie niezbędnych zagadnień matematycznych oraz klasowe Festiwale Fizyki. Opowiedział również o narzędziach przygotowanych dla nauczyciela i postarał się zaciekawić Państwa fizyką.

Dr Piotr Nieżurawski – pracownik i wykładowca Wydziału Fizyki na Uniwersytecie Warszawskim, opiekun specjalności nauczycielskiej.

Akademicki ekspert ds. fizyki w CKE. Zwolennik nauczania przez zaciekawienie. Autor narzędzi edukacyjnych, które wykorzystywane są przez nauczycieli (m.in. generatora klasówek
i kolokwiów czy animacji fal), i rysunków satyrycznych o tematyce matematyczno-fizycznej.

Jak skutecznie i efektywnie uczyć fizyki

Prezentacja podręcznika dla klasy 7 i obudowy dydaktycznej do serii To nasz świat. Fizyka.

Zapraszamy do obejrzenia prezentacji podręcznika dla klasy 7 i obudowy dydaktycznej do serii  To nasz świat. Fizyka.
W materiale przedstawiamy następujące zagadnienia:

  • Z jakich najważniejszych elementów zbudowany jest podręcznik.
  • Jak skonstruowana jest lekcja i jak skutecznie ją przeprowadzić.
  • Obudowa dydaktyczna – przegląd materiałów wzbogacających serię.
  • Jak efektywnie korzystać z multipodręcznika.
  • Co wyróżnia serię To nasz świat. Fizyka na rynku podręczników.

Wyzwania nauczyciela w erze nowoczesnych technologii

Lew Wygotski, wybitny psycholog rozwojowy, mówił, że człowiek rozwija się poprzez używanie narzędzi kulturowych. Tymi narzędziami są teraz nowe technologie, w szczególności komputery. Zamiast się denerwować i mówić, że to zło, lepiej uczyć dzieci, jak można z nich korzystać, pozwalając im mądrze wkraczać w wirtualną rzeczywistość.
Wykorzystanie różnych aplikacji i funkcji komputera, takich jak krzyżówki, puzzle, kodowane wiadomości QR, nagrania głosowe itp., sprawi, że każde zajęcia staną się inspirującą zabawą w zdobywanie wiedzy. Można również wykorzystać aplikacje do odgadywania myśli dzieci i doświadczyć rzeczywistości rozszerzonej.

Dr Marta Koplejewska – magisterka fizyki, doktorka nauk społecznych z dyscypliny pedagogika. Posiada bogate doświadczenie w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej, a także szeroką wiedzę i umiejętności w zakresie tworzenia dokumentacji dotyczącej organizacji procesu edukacyjnego. Jest nauczycielem dyplomowanym, egzaminatorem z fizyki, rzeczoznawcą podręczników z fizyki, ekspertem komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy. Adiunkt w Krakowskiej Akademii im. Frycza Modrzewskiego. Była prodziekan w poznańskiej Wyższej Szkole Bezpieczeństwa z siedzibą w Skoczowie. Przez 13 lat związana z Zespołem Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Cieszynie, gdzie pracowała z dziećmi i młodzieżą z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej, deficytami rozwojowymi oraz w normie intelektualnej. Wieloletni pedagog prowadzący zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Niejednokrotnie udowodniła, iż nie ma barier w zdobywaniu szczytów dla osób z niepełnosprawnością i tylko holistyczne podejście może przynieść wielkie sukcesy. Praca z dziećmi i młodzieżą jest dla niej wielką pasją. Lubi nowe wyzwania oraz stosuje niekonwencjonalne metody nauczania, takie jak tablice multimedialne, aplikacje, okulary 3D. Potwierdzeniem skuteczności tych działań jest uzyskiwanie wysokich lokat przez jej podopiecznych. Pracę traktuje bardzo odpowiedzialnie, a zdobyta wiedza i uśmiech dziecka są dla niej największą nagrodą. Uczniowie uwielbiają jej zajęcia: doświadczenia fizyczne, jakie przeprowadza w ramach spotkań na Uniwersytecie Dziecięcym, cieszą się ogromnym zainteresowaniem! W 2018 roku Marta Koplejewska znalazła się w zaszczytnym i bardzo wąskim gronie 13 nauczycieli nominowanych do nagrody Nauczyciela Roku.

Fizyka jest dobra na wszystko

Fizyka jako nauka doświadczalna bada najbardziej fundamentalne aspekty przyrody, dzięki temu jest nośnikiem uniwersalnej prawdy o otaczającej nas rzeczywistości. Prof. Łukasz Turski, wybitny fizyk i popularyzator nauki, pomysłodawca
i przewodniczący Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik w swoim wykładzie przekonywał, że każdy powinien poznawać fizykę. Zwracał uwagę na jej ścisłe związki z matematyką oraz prezentował jej obecność na innych przedmiotach nauczanych w szkole (język polski, muzyka). Przedstawił też liczne argumenty na poparcie tezy, że fizyka może być narzędziem zmiany szkoły na taką, o której wszyscy marzymy.

Prof. dr hab. Łukasz A. Turski – fizyk, popularyzator nauki, publicysta. Laureat Nagrody im. H. Steinhausa, Złotego Medalu Europejskiego Towarzystwa Fizycznego, Wyróżnienia
im. M. Grabskiego Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Honorowej Nagrody PAP, Nagrody Architekt Rozwoju Nauki UN Global Compact, Honorowego Złotego Mikrofonu Polskiego Radia, Nagrody Miasta Stołecznego Warszawy. Odznaczony Krzyżem Komandorskim
z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. Autor stu kilkudziesięciu publikacji naukowych
z fizyki, licznych publikacji o nauce i społeczeństwie w: Gazecie Wyborczej, Rzeczpospolitej, Polska the Times, Polityce, Wprost, Odrze, portalach: Project Syndicate, Oko Press, Wiadomo.co. Autor licznych programów radiowych i telewizyjnej serii programów „Czym Jest…”. Pomysłodawca Pikników Naukowych Polskiego Radia, pomysłodawca Centrum Nauki Kopernik i Przewodniczący jego Rady Programowej od powołania tej instytucji do dziś, były członek Rady Warszawskiego Think-Tanku oraz Rady Centrum im. Adama Smitha. Były, wybrany (2000–2004), członek Komitetu Badań Naukowych. Były profesor Uniwersytetu im Kard. St. Wyszyńskiego. Profesor w Centrum Fizyki Teoretycznej PAN. Żonaty, ma syna i trzech wnuków.

Czego nauczyłem się, ucząc fizyki w szkole?

Stworzenie warunków do dobrej edukacji jest jednym z najważniejszych zadań stojących przed środowiskiem naukowym. Wieloletni Dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN i od 3 lat nauczyciel fizyki w szkole podstawowej opowiedział podczas wykładu o swoich doświadczeniach z obu perspektyw. Poruszył temat celu nauczania fizyki w szkole podstawowej, przedstawił autorski sposób motywowania i rozwijania zdolności uczniów oraz w sposób krytyczny odniósł się do kształtu podstawy programowej.

Lech Mankiewicz – fizyk, astrofizyk, edukator, redaktor polskiej wersji Khan Academy. Profesor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, wieloletni dyrektor tego instytutu. Od 3 lat nauczyciel fizyki w jednej z podwarszawskich szkół podstawowych.

Nagranie będzie dostępne do 13.12.2022 r.

Zapraszamy na bezpłatny wykład online

Prof. Łukasz A. TurskiFizyka jest dobra na wszystko – 24 listopada godz. 16.00

Materiały tylko dla nauczycieli.
Zaloguj się jako klubowicz.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej
Wiadomość została wysłana do odpowiedniego działu.