Migawki z Fizyki
Migawki z Fizyki
Konkurs fotograficzny dla klas 7 i 8 szkoły podstawowej
Konkurs Migawki z Fizyki zakończony!
450 uczniów z 90 szkół podstawowych z całej Polski wzięło udział w konkursie Migawki z Fizyki! Jakość zdjęć i pomysłowość w doborze tematów przeszły nasze najśmielsze oczekiwania. Jury miało bardzo trudne zadanie przy wyborze zwycięzców.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom i dziękujemy za udział w konkursie.
Dziękujemy również naszym partnerom za wsparcie, które umożliwiło nam zorganizowanie konkursu.
Nagrodzone prace:
I miejsce
Transformator rozbieralny
z kompletem przyrządów
Antoni Kałużny – Spalanie wełny stalowej
z klasy 8 C Szkoły Podstawowej nr 10 im. Polskich Noblistów
w Gnieźnie
Wełna stalowa to poplątane nitki żelaza, służy ona do czyszczenia różnych powierzchni. Podczas spalania topi się i pozostawia po sobie bardzo gorące kuleczki stali. Wprawiona w ruch, tworzy spektakularne efekty. Spala się, żarząc, bez tworzenia iskier.
II miejsce
Komplet do doświadczeń
z elektrostatyki
Adam Turoń – Widmo Brockenu
z klasy 7 Szkoły Podstawowej im. Świętej Rodziny w Lutczy
Widmo Brockenu – zjawisko to polega na zaobserwowaniu własnego cienia na chmurze znajdującej się poniżej obserwatora. Cień otoczony jest tęczową obwódką zwaną glorią. Widmo Brockenu możemy zaobserwować w sytuacji, gdy znajdujemy się pomiędzy słońcem a chmurami bądź mgłą poniżej. Mgła rozprasza światło załamujące się na kroplach wody. W ten sposób powstaje „ekran” z naszym cieniem i charakterystyczną glorią. Rzucany cień jest tym większy, im bliżej nas znajdują się chmury lub mgła. Gloria natomiast to całe widmo barw światła białego, od czerwieni aż po fiolet. Widzimy ją w postaci rozchodzących się od środka sylwetki kręgów.
III miejsce
Komplet do doświadczeń
z magnetyzmu
Łucja Własów – Gwiazdy, a ruch obrotowy ziemi
z klasy 8 B Szkoły Podstawowej nr 9 z Oddziałami Integracyjnymi
im. gen. Władysława Sikorskiego w Sopocie
Zdjęcie pokazuje obrotowy ruch względny Ziemi wokół własnej osi, która przechodzi przez Gwiazdę Polarną. Gwiazda Polarna jest widoczna na zdjęciu jako ciało niebieskie w środku okręgu tworzonego przez ślad gwiazd. Czas naświetlania matrycy aparatu wynosił 30 minut (1800 s). Jeżeli utworzymy trójkąt, którego wierzchołkami są Gwiazda Polarna oraz początek i koniec śladu danej gwiazdy, to kąt przy wierzchołku Gwiazdy Polarnej będzie wynosił 7,5 stopnia (= 360/24 2). Dzięki takiej fotografii można określić dokładnie kierunek północny.
Sopot-Kamienny Potok
Wyróżnione prace:
Aleksandra Knopek – Tęczowa serweta
z klasy 8 C Miejskiej Szkoły Podstawowej nr 11 w Piekarach Śląskich
Na zdjęciu widoczne jest zjawisko rozszczepienia światła – powstanie tęczy.
Zdjęcie wykonano 5 maja 2023 r. w Piekarach Śląskich – światło słoneczne wpadło przez okno na szklankę z wodą. Na stole pojawiła się tęcza.
Aleksandra Kurczyńska – Halo
z klasy 8 B Szkoły Podstawowej w Jeżowie Sudeckim
Halo – to zjawisko świetlne (optyczne) zachodzące w atmosferze ziemskiej obserwowane wokół tarczy słonecznej lub księżycowej. Jest to świetlisty, biały lub zawierający kolory tęczy (wewnątrz czerwony, fioletowy na zewnątrz) pierścień widoczny wokół słońca lub księżyca. Zjawisko to wywołane jest załamaniem światła na kryształach lodu i odbiciem go wewnątrz kryształów lodu, które znajdują się w chmurach pierzastych piętra wysokiego lub we mgle lodowej. Halo może pojawiać się na niebie o każdej porze roku, choć największe prawdopodobieństwo ujrzenia go występuje zimą. Częściej niż w innych częściach globu pojawia się nad obszarami pokrytymi lodem i w górach.
Antonina Sterczewska – Zjawiska odbicia
z klasy 8 B Szkoły Podstawowej im. Władysława Jagiełły i Anny Jenke
w Błażowej
Na zdjęciu zostało uchwycone zjawisko odbicia światła w lustrze. Kąt padania promieni wyniósł około dziewięćdziesięciu stopni, dlatego dolne odbicie drzewa i otoczenia jest uderzająco podobne do górnego. Do otrzymania zjawiska zostało użyte zwierciadło proste, a otrzymany u dołu obraz można opisać jako pozorny prosty, tej samej wielkości.
Kajetan Rumiński – A ja rosnę i rosnę
z klasy 8 B Szkoły Podstawowej im. 24 Lutego 1863 roku w Dobrej
Fotografia przedstawia działanie prawa Boyle’a – związku między ciśnieniem a objętością w gazach. Jeśli temperatura jest stała, gaz zmniejsza swoją objętość, gdy jest poddawany większemu ciśnieniu, i zwiększa swoją objętość, gdy ciśnienie jest zmniejszane.
Widzimy bąbelki powietrza, które im bliżej są powierzchni, gdzie ciśnienie jest niższe, tym są większe.
Łukasz Czajka – Bańka mydlana
z klasy 8 Publicznej Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza
w Bierwcach
Bańka mydlana – detergent zmniejsza napięcie powierzchniowe wody i tworzy cienką trójwarstwową błonę na jej powierzchni. Kiedy błonę wypełni się powietrzem, powstaje bańka mydlana. Jej kolory to efekt iryzacji, czyli powstawania tęczowych barw w wyniku interferencji światła białego odbitego od przezroczystych lub półprzezroczystych ciał składających się z wielu warstw substancji o różnych własnościach optycznych.
Mateusz Jęsiek – Zebra w niesferycznych soczewkach
z klasy 8 B Szkoły Podstawowej nr 1 w Ogrodzieńcu
W doświadczeniu prezentuję zjawisko załamania światła. Polega ono na zmianie kierunku rozchodzenia się światła na granicy dwóch przezroczystych ośrodków. Załamanie światła przy przejściu z jednego do drugiego spowodowane jest tym, iż światło w różnych ośrodkach rozchodzi się z różnymi prędkościami (ośrodki mają różne gęstości optyczne). Stąd też wynika niesamowity efekt optyczny zaprezentowany na zrobionym przeze mnie zdjęciu.
Materiały wykorzystane: kieliszki napełnione ośrodkami o różnej gęstości optycznej (woda, alkohol, sok malinowy), zadrukowana kartka papieru.
Przebieg doświadczenia: Nalewamy do ustawionych kieliszków płyny, tuż za nimi umieszczamy zadrukowaną kartkę i patrzymy na kartkę przez naczynia.
Michał Tałałaj – Nartnik
z klasy 5 A Społecznej Szkoły Podstawowej nr 3 BTO w Białymstoku
Pluskwiak nartnik duży (Gerris lacustris). Nartniki utrzymują się na powierzchni wody dzięki napięciu powierzchniowemu, które występuje na styku powierzchni cieczy z ciałem stałym, gazem lub inną cieczą, dzięki któremu powierzchnia ta zachowuje się jak sprężysta błona. Wykorzystując to zjawisko, nartniki mogą poruszać się znacznie szybciej (z mniejszymi oporami), niż gdyby były zanurzone w wodzie.
Wiktoria Małecka i Nikola Matysiak – Iryzacja
na płycie CD
z klasy 8 C Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Janowcu Wielkopolskim
Zdjęcie przedstawia zjawisko iryzacji polegające na powstawaniu tęczowych barw w wyniku interferencji światła białego odbitego od przezroczystej bańki. Ze zjawiskiem iryzacji spotykamy się często. Na plamie oleju lub bańce mydlanej wywołane odbiciem światła od ich obu powierzchni (zewnętrznej i wewnętrznej) oraz interferencją odbitych promieni powstają kolorowe wzory, a układ barw przypomina układ barw tęczy. Nie są to jednak takie same układy jak w tęczy, gdyż przy odbiciu od cienkich warstw decyduje wzmacnianie lub osłabianie interferencyjne. Z iryzacją związane są tęczowe ubarwienia ptaków, owadów, ryb, gadów. Efekty, jakie daje iryzacja, są także wywoływane sztucznie i wykorzystywane przy produkcji ozdobnych iryzowanych wyrobów szklanych, np. barwnego szkła oraz wyrobów ceramicznych.
Wiktoria Rosołowska – Tęczowe bańki
z klasy 8 B Szkoły Podstawowej im. Juliana Tuwima w Izabelowie
Iryzacja, tęczowanie (tęcza) – to zjawisko optyczne polegające na powstaniu tęczowych barw w wyniku interferencji światła białego odbitego od przezroczystych lub półprzezroczystych ciał składających się z wielu warstw substancji o różnych właściwościach optycznych. Występuje m.in. na bańkach mydlanych. Kolorowe wzory powstające na bańce mydlanej wywołane są odbiciem światła od jej obu powierzchni (zewnętrznej i wewnętrznej) oraz interferencji odbitych promieni. Układ barw przypomina tęczę. Gdy światło pada na błonkę, pewna jego część odbija się od jej zewnętrznej powierzchni, część przechodzi przez nią i może odbić się od powierzchni wewnętrznej. Obserwowane światło jest sumą obu fal odbitych.
Nagrody:
I miejsce
Transformator rozbieralny
z kompletem przyrządów
II miejsce
Komplet do doświadczeń
z elektrostatyki
III miejsce
Komplet do doświadczeń
z magnetyzmu
Współorganizatorem konkursu jest:
Polskie Towarzystwo Fizyczne, Oddział Gdański
Partnerem konkursu jest:
Fabryka Pomocy Naukowych w Nysie
Patronat merytoryczny:
Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki
Stosowanej Politechniki Gdańskiej
Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Uniwersytetu Gdańskiego
Do wygrania:
Za I miejsce
Transformator rozbieralny z kompletem przyrządów
Za II miejsce
Komplet do doświadczeń z elektrostatyki
Za III miejsce
Komplet do doświadczeń z magnetyzmu