Obrazy matematyki

Obrazy matematyki

Przygoda z matematyką w muzeum sztuki? Dlaczego nie! Matematyka od zawsze inspiruje artystów, wyznacza kierunki, ba! – decyduje o kanonach piękna. Bez niej kultura byłaby znacznie uboższa. Nie ustawiałyby się kolejki chętnych, żeby zobaczyć Mona Lisę, nikt nie zdumiewałby się na widok Panien z Awinionu, nikogo nie szokowałaby Kompozycja w kolorze B. W obrazach i innych dziełach sztuki znajdują swoje odbicie matematyczne prawa, reguły i obiekty: cyfry, punkty, kąty, figury, symetria, perspektywa.

Przedstawiamy książkę, która doskonale pokazuje dzieciom w klasach 1–4 powiązania matematyki i sztuki.

Obrazy matematyki
Z wizytą w muzeum sztuki

Tekst: Majungmul, ilustracje: KIM Yoon Ju

W dziełach sztuki można znaleźć obiekty, które znamy z lekcji matematyki: cyfry, punkty, linie, kąty, figury płaskie i przestrzenne, symetrię, perspektywę, widoki przedmiotu z różnych stron. Matematyka nie zamyka się w liczbach i obliczeniach, a poszukiwanie jej w nieoczywistych miejscach jest doskonałym bodźcem rozwojowym dla dzieci.

Pozycja zawiera też propozycje kreatywnych zabaw związanych z obiektami matematycznymi w dziełach sztuki.

Jak uczymy dzieci odnajdywać w dziełach sztuki matematyczne tropy?
Poniżej przedstawiamy fragmenty książki.

Georges Seurat
Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte

Ten obraz składa się z niezliczonej liczby punktów. Punkty podobnego koloru układają się w linie i kształty. To niesamowite, że postaci wyglądają jak żywe!

Pomocny w wyjaśnieniu następujących zagadnień z podstawy programowej: punkty, odcinki, proste.

Wassily Kandinsky
W czarnym kwadracie

Na pierwszy rzut oka widać tu tylko figury, lecz już po chwili rozpoznajemy znajome obiekty. Niemal wszystko, co istnieje, można narysować za pomocą figur!

Przydatny w omawianiu zagadnień geometrii płaskiej – rozpoznawaniu i rysowaniu figur geometrycznych.

Ferdinand Hodler
Skały nad jeziorem Thun

Ten niesamowity obraz wykorzystuje zjawisko symetrii obiektu i jego odbicia w wodzie.

Edgar Degas
Panna Lala w cyrku Fernando

Ten obraz pokazuje akrobatkę ćwiczącą wysoko w górze. My, widzowie, mamy na nią widok z dołu.

Przydatny w omawianiu zagadnień geometrii przestrzennej – widoków brył z różnych stron: z góry, z dołu, z boku.

Materiały tylko dla nauczycieli.
Zaloguj się jako klubowicz.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej
Wiadomość została wysłana do odpowiedniego działu.