Fizyka. Materiały dydaktyczne
Rebus 1 – plik pdf
Rebus 2 – plik pdf
Rebus 3 – plik pdf
Rebus 4 – plik pdf
Rebus 5 – plik pdf
Rebus 6 – plik pdf
Rebus 7 – plik pdf
Rebus 8 – plik pdf
Odpowiedzi do rebusów 1–13 – plik pdf
Prace laureatów konkursu REBUS plus REBUS
Rebus 1 – plik pdf
Rebus 2 – plik pdf
Rebus 3 – plik pdf
Rebus 4 – plik pdf
Rebus 5 – plik pdf
Rebus 6 – plik pdf
Rebus 7 – plik pdf
Rebus 8 – plik pdf
Rebus 9 – plik pdf
Rebus 10 – plik pdf
Rebus 11 – plik pdf
Rebus 12 – plik pdf
Rebus 13 – plik pdf
Odpowiedzi do rebusów 1–13 – plik pdf
Doświadczenia
Nauczyciel
Wiesław Dykier – Zespół Szkół i Placówek nr 1 w Świeciu nad Osą
Cel
Pokazanie uczniom pomiarów przy braku odpowiednich przyrządów.
Materiały
- kilka kawałków różnej długości drutu o znanej średnicy
- gruba książka
- ołówek
- linijka
Czynności
Nawijamy na ołówek najkrótszy kawałek drutu. Mierzymy długość powstałej spirali i liczymy ilość jej zwojów. Wyniki zapisujemy i wyznaczamy grubość drutu. Czynności te powtarzamy z pozostałymi kawałkami drutu. Otrzymane wyniki porównujemy z grubością drutu podaną przez producenta. Mierzymy grubość książki (bez okładki). Wyznaczamy grubość jednej kartki. Mierzymy grubość np. połowy książki (bez okładki) i ponownie wyznaczamy grubość jednej kartki.
Nauczyciel
Anna Zawadzka – Gimnazjum nr 2 w Bielsku-Białej
Cel
Demonstracja zasady składania sił.
Materiały
- dość ciężka książka
- sznurek
- dwa odważniki o takich samych masach
- odrobina tłuszczu
- stół
Czynności
Książkę obwiązujemy sznurkiem. Ucinamy dwa długie kawałki sznurka. Do jednego końca każdego z nich przymocowujemy ciężarek. Sznurki z ciężarkami przywiązujemy do sznurka, którym obwiązana jest książka. Smarujemy krawędzie stołu tłuszczem. Następnie umieszczamy książkę na stole tak, aby ciężarki zwisały na sznurkach poza krawędź stołu. Zmieniamy kąt między kierunkami obciążonych sznurków i obserwujemy ruch książki.
Wynik
Kierunek ruchu i szybkość książki zależą od miary kąta między sznurkami. Im mniejszy będzie kąt między kierunkami sznurków, tym książka szybciej będzie się przesuwać.
Nauczyciel
Wiesław Dykier – Zespół Szkół i Placówek nr 1 w Świeciu nad Osą
Cel
Pokazanie „przemian” energii, zachowania energii oraz zależności energii kinetycznej od wartości prędkości.
Materiały
- długi liniał
- metalowa kulka
- mąka
- pojemnik
Czynności
Do pojemnika nasypujemy mąki. Pojemnik kładziemy na stole. Obok stawiamy pionowo liniał. Następnie na mąkę upuszczamy metalową kulkę – za każdym razem z innej wysokości. Mierzymy średnicę wgłębienia zrobionego przez kulkę. Sporządzamy tabelkę.
Wysokość [cm] | 10 | 20 | 30 | 40 | 50 |
Średnica wgłębienia [cm] |
Wynik
Czym większa jest wysokość, z jakiej spada kulka, tym większe jest wgłębienie robione przez kulkę w mące (większa jest średnica wgłębienia robionego przez kulkę).
Nauczyciel
Mirosław Karczmarz – Publiczne Gimnazjum w Cemiernikach
Cel
Pokazanie zjawiska świadczącego o przekazywaniu energii.
Materiały
- rura szklana o średnicy 35 mm i długości 24 cm
- kulka stalowa o średnicy 30 mm (masa 110 g)
- kulka z tworzywa sztucznego o średnicy 30 mm (masa 16 g)
Czynności
Do stojącej na stoliku rury wpuszczamy kulkę z tworzywa. Przez szkło widzimy, że kulka odbija się na wysokość około 10 cm. Następnie wpuszczamy jednocześnie kulkę z tworzywa i kulkę metalową tak, aby kulka z tworzywa wpadła do rury jako pierwsza i po odbiciu od dna uderzyła w spadającą kulkę metalową.
Wynik
Kulka z metalu po zderzeniu z kulką z tworzywa wyskakuje z rury. Dociera na większą wysokości niż ta, z której została poprzednio upuszczona.
Nauczyciel
Marta Nizioł – Zespół Szkół w Trzebosi
Cel
Pokazanie sposobu zmniejszenia siły tarcia działającej na poruszające się ciało.
Materiały
- dwie książki
- gumka
- sznurek
- kredki lub ołówki (okrągłe)
Czynności
Przez książkę, na której kładziemy drugą książkę, przekładamy gumkę i przywiązujemy do niej sznurek. Trzymając za koniec sznurka, ciągniemy książkę i obserwujemy stopień rozciągnięcia gumki. Następnie wykonujemy te same czynności, ale pod książkę podkładamy okrągłe kredki lub ołówki.
Wynik
W pierwszym przypadku obserwujemy większe wydłużenie gumki niż w drugim, gdy pod książkami umieściliśmy kredki.
Nauczyciel
Krzysztof Parol – Gimnazjum nr 1 w Wołominie
Cel
Pokazanie wpływu warunków początkowych na przebieg zjawiska.
Materiały
- 4–5 małych drewnianych klocków
- krążek (bloczek)
- szalka wagowa
- odważniki
Czynności
Wiążemy ze sobą klocki za pomocą krótkich nitek. Nitkę od pierwszego klocka przekładamy przez krążek do szalki wagowej. Układamy klocki tak, aby nitki były napięte. Kładziemy na szalce wagi jak najwięcej odważników, ale tylko tyle, aby klocki pozostały nieruchome. Podnosimy szalkę do góry i przesuwamy klocki tak, aby nitki między nimi nie były napięte. Ostrożnie opuszczamy szalkę z odważnikami.
Wynik
Klocki jeden po drugim zaczynają się poruszać, mimo tego że obciążenie szalki się nie zmieniło.
Nauczyciel
Mirosława Zydorczak – Zespół Szkół w Chwaliszewie
Cel
Pokazanie, że przyspieszenie spadającego ciała nie zależy od jego masy.
Materiały
- cztery takie same klocki, które można ze sobą połączyć
- dwie kartki papieru
Czynności
1. Łączymy klocki tak, aby powstały dwa „podwójne” klocki. „Podwójne” klocki upuszczamy równocześnie ze znacznie różniących się wysokości – klocki nie spadną na ziemię jednocześnie (usłyszymy dwa uderzenia). Następnie „podwójne” klocki puszczamy równocześnie z takiej samej wysokości – klocki spadną na ziemię jednocześnie (usłyszymy jedno uderzenie). Następnie jeden z „podwójnych” klocków rozkładamy. Pojedynczy klocek i „podwójny” klocek upuszczamy jednocześnie z takiej samej wysokości – klocki spadną na ziemię jednocześnie (usłyszymy jedno uderzenie).
2. Dwie kartki papieru trzymamy tak, aby ustawione były poziomo. Upuszczamy je jednocześnie z wysokości około 2 m i obserwujemy ich spadanie – obie kartki jednocześnie spadną na ziemię. Następnie jedną kartkę zgniatamy w kulkę. Niezgniecioną kartkę (trzymaną tak, aby ustawiona była poziomo) i kartkę-kulkę upuszczamy jednocześnie z takiej samej wysokości – pierwsza na ziemię spadnie kartka zgnieciona.
Wynik
Przyspieszenie spadających ciał nie zależy od ich masy.
1. Skoro oba klocki (pojedynczy i podwójny) upuszczone z takiej samej wysokości spadły jednocześnie, to oznacza, że oba poruszały się z takim samym przyspieszeniem. Masa pojedynczego klocka jest dwa razy mniejsza od masy klocka podwójnego. Zatem masa klocków nie miała wpływu na wartość przyspieszenia, z jakim klocki się poruszały.
2. Skoro obie kartki (zgnieciona i niezgnieciona) upuszczone z takiej samej wysokości nie spadły jednocześnie, to oznacza, że poruszały się z przyspieszeniami o różnych wartościach. Ponieważ masy obu kartek były takie same, oznacza to, że wartości sił wypadkowych sił działających na kartki były różne. To zaś oznacza, że wartości sił oporów działających na kartki nie zależały od mas kartek.
Nauczyciel
Mirosława Zydorczak – Zespół Szkół w Chwaliszewie
Cel
Pokazanie, że czas spadku ciał nie zależy od ich masy.
Materiały
- 2 kartki z zeszytu
- 2 wałki plasteliny
Czynności
1. Ułożone poziomo kartki papieru upuszczamy w tej samej chwili z takiej samej wysokości i obserwujemy ich spadanie. Następnie jedną kartkę zgniatamy w kulkę (pytanie do uczniów: Czy masa kulki się zmieniła?). Kulkę i ustawioną poziomo drugą kartkę upuszczamy w tej samej chwili z takiej samej wysokości.
2. Dwa wałeczki plasteliny, trzymane pionowo na różnych wysokościach nad ziemią, upuszczamy jednocześnie. Słychać dwa uderzenia o podłogę. Te same dwa wałeczki (znowu trzymane pionowo) upuszczamy z takiej samej wysokości. Słychać jedno uderzenie o podłogę. Jeden wałeczek plasteliny przełamujemy na pół. Przełamany wałeczek i cały wałeczek ustawiamy pionowo na takiej samej wysokości i upuszczamy w tej samej chwili. Słychać jedno uderzenie, mimo że masy wałeczków są różne.
Wynik
Czas spadku ciał nie zależy od ich masy.
Nauczyciel
Beata Giza – Publiczne Gimnazjum im. K.K. Baczyńskiego w Kąkolewnicy
Cel
Przedstawienie i omówienie stanu nieważkości.
Materiały
- plastikowa butelka
- woda
Czynności
W ściance butelki blisko dna robimy otwór o średnicy ok. 1–2 mm. Zakrywamy otwór palcem, a następnie napełniamy butelkę wodą. Trzymając butelkę na wysokości ok. 1,5 m, odsłaniamy otwór i obserwujemy strumień wylewającej się wody. Puszczamy swobodnie butelkę i obserwujemy, co się dzieje z wodą.
Wynik
Gdy trzymamy butelkę w ręku, woda wypływa z niej przez otwór (wąskim strumieniem, zakreślając parabolę). Gdy butelka spada, woda z niej nie wypływa.
Nauczyciel
Agnieszka Reszka – Gimnazjum im. J. Chełmońskiego w Bielawach
Cel
Sprawdzenie, od czego zależy wartość siły wyporu.
Materiały
- plastelina
- wąskie długie szklane naczynie
- woda
- flamaster
Czynności
Formujemy z plasteliny kulkę. Wkładamy ją do naczynia z wodą. Flamastrem zaznaczamy poziom wody w naczyniu. Wyjmujemy kulkę z wody. Z plasteliny kształtujemy łódeczkę, którą wkładamy do naczynia z wodą. Zaznaczamy poziom wody w naczyniu.
Wynik
Kulka plasteliny zatonie, natomiast łódka zrobiona z tej samej plasteliny będzie się utrzymywać na powierzchni wody. W pierwszym przypadku poziom wody w naczyniu podniesie się mniej niż w drugim.
Nauczyciel
Ryszarda Andrzejczak – Gimnazjum nr 2 w Kole
Cel
Pokazanie zależności między pływaniem ciała a stosunkiem gęstości substancji, z której ciało jest wykonane, do gęstości cieczy, w której jest zanurzone.
Materiały
- słoik lub szklanka
- płynny miód
- woda
- atrament
- olej roślinny
- drewniany klocek
- metalowa śrubka lub gwóźdź
- inne przedmioty
Czynności
Wlewamy miód do słoika, później wlewamy taką samą ilość oleju roślinnego, na końcu dolewamy tyle samo wody zabarwionej atramentem. Czekamy, aż płyny się rozdzielą na warstwy. Wrzucamy do nich różne przedmioty i obserwujemy, co pływa, a co nie.
Wynik
Płyny utworzą trzy warstwy. Miód będzie na dnie pojemnika, woda – w środku, a olej – na górze. Niektóre przedmioty wrzucone do słoika zatoną, inne będą pływać na różnej wysokości.
Nauczyciel
Marian Karczmarz – Publiczne Gimnazjum w Czemiernikach
Cel
Pokazanie, że wartość siły wyporu działającej na ciało zanurzone w cieczy zależy od gęstości tej cieczy.
Materiały
- 2 szklanki
- sól
- ugotowane jajko (bez skorupki)
- woda
Czynności
Wkładamy jajko raz do szklanki ze zwykłą wodą, a raz do szklanki z osoloną wodą.
Wynik
W zwykłej wodzie jajko opada na dno. W osolonej wodzie jajko pływa.
Dlaczego
Skoro jajko w słonej wodzie pływa, a w czystej wodzie tonie, to znaczy, że wartość siły wyporu działającej na jajko w słonej wodzie jest większa niż wartość siły wyporu działającej na jajko w czystej wodzie. Ponieważ gęstość słonej wody jest większa niż gęstość wody czystej, można się pokusić o stwierdzenie, że wartość siły wyporu działającej na ciało zanurzone w cieczy zależy od gęstości tej cieczy.
Nauczyciel
Dariusz Kosowski – Publiczne Gimnazjum w Zbójnie
Cel
Zademonstrowanie siły wyporu.
Materiały
- plastikowe pudełko z pokrywką
- kamień
- taśma klejąca
- miska z wodą
Czynności
Wkładamy kamień do pudełka i zamykamy pudełko pokrywką. Wkładamy pudełko z kamieniem w środku do wody. Wyciągamy pudełko z wody i kamień z pudełka. Zamykamy pudełko pokrywką. Taśmą klejącą podczepiamy kamień pod pudełkiem. Wkładamy pudełko z podczepionym kamieniem do wody.
Wynik
Pudełko z kamieniem w środku tonie, a pudełko z kamieniem podczepionym pod pudełkiem – pływa.
Dlaczego
Siła wyporu działająca na ciało zanurzone w cieczy zależy od objętości zanurzanego w cieczy ciała i gęstości cieczy. W wypadku pudełka z kamieniem w środku objętość zanurzanego w wodzie „ciała” równa jest objętości pudełka. Gdy kamień jest podczepiony pod pudełkiem, objętość zanurzanego w wodzie „ciała” równa jest sumie objętości pudełka i objętości kamienia.
Uwagi dla nauczyciela
Kamień i pudełko muszą być odpowiednio dobrane (np. metodą prób i błędów). Warto wspomnieć, że Egipcjanie transportując Nilem skalne bloki wykorzystywane do budowy piramid, prawdopodobnie podczepiali je do łodzi.
Nauczyciel
Bożena Lemke – Zespół Szkół w Polkowicach
Cel
Zademonstrowanie siły wyporu.
Materiały
- szklanka
- woda mineralna
- kostka białej czekolady
Czynności
Do szklanki nalewamy wodę mineralną i wrzucamy do niej kostkę czekolady.
Wynik
Kostka czekolady opadnie na dno szklanki, po chwili uniesie się i znów opadnie. Sytuacja będzie się powtarzać.
Nauczyciel
Krystyna Mazurek – Gimnazjum w Wojcieszkowie
Cel
Prezentacja prawa Pascala.
Materiały
- strzykawka
- woda
- igła
Czynności
Za pomocą igły robimy w strzykawce otworki. Zatykamy wylot strzykawki palcem i napełniamy ją wodą. Przesuwamy tłok strzykawki.
Wynik
Ze wszystkich otworów wypływają jednakowo silne strumienie wody.
Nauczyciel
Barbara Biernat – Gimnazjum nr 9 w Rudzie Śląskiej
Cel
Pokazanie zasady działania prasy hydraulicznej.
Materiały
- strzykawka o dużym przekroju
- strzykawka o bardzo małym przekroju
- gumowy wężyk
Czynności
Łączymy strzykawki wężykiem. Tłok dużej strzykawki wciskamy do samego końca. Do małej strzykawki i wężyka wlewamy wodę. Wkładamy tłok do małej strzykawki i wypychamy nim wodę ze strzykawki. Następnie wypychamy wodę z dużej strzykawki, naciskając jej tłok.
Wynik:
Tłok dużej strzykawki łatwiej podnieść w górę niż tłok małej.
Nauczyciel
Michał Sobański – Gimnazjum w Wilamowicach
Cel
Przedstawienie prawa Bernoulliego.
Materiały
- piłeczka pingpongowa
- odkurzacz starego typu (taki, w którym można włożyć rurę od odkurzacza do otworu wylotowego i w ten sposób uzyskać strumień powietrza)
Czynności
Piłeczkę kładziemy nad rurą od odkurzacza. Piłeczka powinna się utrzymywać w powietrzu. Można zrobić to samo z dwoma piłeczkami jednocześnie.
Wynik
Piłeczka unosi w powietrzu nawet przy pewnym odchyleniu węża odkurzacza.
Nauczyciel
Wiesław Dykier – Zespół Szkół i Placówek nr 1 w Świeciu nad Osą
Cel
Pokazanie rozszerzalności termicznej gazów.
Materiały
- szklana przezroczysta butelka
- woda
- barwnik (najlepiej atrament)
- cienka szklana rurka (lub plastikowa, którą można wykonać ze starego wkładu długopisowego oczyszczonego alkoholem)
- korek
- klej
Czynności
W korku wywiercamy dziurkę i przekładamy przez nią szklaną lub plastikową rurkę tak, aby sięgnęła zabarwionej atramentem wody. Korek uszczelniamy klejem. Następnie przykładamy dłonie do butelki.
Wynik
Woda w rurce podniesie się do góry.
Nauczyciel
Anna Zawadzka – Gimnazjum nr 2 w Bielsku-Białej
Cel
Ilustracja bezładnego ruchu cząsteczek gazu.
Materiały
- przezroczyste naczynie (np. duży słój)
- gaza
- gumka recepturka
- karton
- suszarka do włosów lub odkurzacz
- kawałek styropianu
Czynności
Styropian, gazę i szklane naczynie płuczemy płynem antystatycznym. Tniemy styropian na drobne kawałeczki (będą one pełniły funkcję cząsteczek gazu). Wkładamy pocięty styropian do naczynia. Zamykamy naczynie za pomocą gumki i gazy. Włączamy suszarkę lub odkurzacz i kierujemy do wnętrza naczynia strumień powietrza.
Wynik
Efekt uzyskany w wyniku wykonania powyższych czynności ilustruje bezładny ruch cząsteczek gazu.
Zamocowanie w naczyniu, w którym znajduje się pocięty styropian, kartonowej przegrody z otworem umożliwi zademonstrowanie zjawiska rozprężania gazu. Efekt doświadczenia będzie bardziej widoczny, jeżeli otwór wyposaży się w zasuwkę otwieraną z zewnątrz, np. przy pomocy nici. Użycie tego samego zestawu z przegrodą i kawałkami styropianu zabarwionymi na dwa różne kolory umożliwi prezentację zjawiska dyfuzji w gazach.
Nauczyciel
Mirosław Karczmarz – Publiczne Gimnazjum w Czemiernikach
Cel
Pokazanie, że powietrze wywiera ciśnienie na znajdujące się w nim ciała (otoczone nim ciała).
Materiały
- półlitrowy słoik ze szczelnym wieczkiem
- świeczka
- słomka do napojów
- woda
Czynności
W wieczku słoika robimy dziurkę. Wkładamy w nią słomkę i uszczelniamy dziurkę woskiem ze świeczki. Wlewamy do słoika trochę wody. Zakręcamy mocno wieczko i próbujemy ssać wodę przez słomkę. Luzujemy wieczko i próbujemy wyssać wodę przez słomkę. Wdmuchujemy do słoika jak najwięcej powietrza i cofamy usta.
Wynik
Wodę uda się wyssać tylko wtedy, gdy wieczko będzie poluzowane. Po wdmuchnięciu do słoika powietrza i wypuszczeniu słomki z ust, wytryśnie przez nią woda.
Nauczyciel
Ewa Niemyjska – Publiczne Gimnazjum nr 18 w Białymstoku
Cel
Zademonstrowanie napięcia powierzchniowego.
Materiały
- 2 miseczki
- woda
- wykałaczki lub zapałki
- kawałek mydła
- kostka cukru
Czynności
Do miseczek wlewamy tyle samo wody. Na powierzchni wody promieniście układamy połamane zapałki. Środka wody w jednym naczyniu dotykamy mydłem, a środka wody w drugim naczyniu – kostką cukru.
Wynik
W naczyniu, w którym woda zostanie dotknięta mydłem, zapałki oddalą się od siebie, zbliżą się do ścianki miseczki. W naczyniu, w którym woda zostanie dotknięta cukrem, zapałki zbliżą się do siebie, a oddalą się od ścianki miseczki
Nauczyciel
Maria Malec – Gimnazjum nr 6 w Nowym Sączu
Cel
Pokazanie, w jaki sposób można wytworzyć podciśnienie.
Materiały
- ugotowane jajko
- szklana butelka, której otwór jest nieco mniejszy od jajka
- gazeta
- zapałki
Czynności
Na dno butelki nalewamy trochę wody. Jajko obieramy ze skorupki. Odrywamy taki kawałek gazety, by zmieścił się w butelce. Podpalamy gazetę, a gdy się rozpali, wsuwamy ją do butelki tak, aby jeszcze przez chwilę się paliła. Kładziemy jajko na otworze butelki w chwili, gdy gazeta się pali.
Wynik
Gazeta zgaśnie, a jajko przeciśnie się przez otwór i wpadnie do środka butelki.
Nauczyciel
Bożena Lemke – Zespół Szkół w Polkowicach
Cel
Zademonstrowanie wydłużania się metalowego pręta wraz ze wzrostem jego temperatury.
Materiały
- 3 korki
- drut do robótek ręcznych
- szpilki
- naczynie na nóżce, np. kieliszek
- świeczka
- zapałki
Czynności
Korek przebijamy drutem.
Na końce drutu nabijamy po jednym korku. Opieramy korek z drutem na odwróconym kieliszku.
W korki na końcach drutu wbijamy po tyle szpilek, aby dźwignia (drut z korkami oparty na kieliszku) była w równowadze (pozycja pozioma). Zapaloną świeczkę ustawiamy pod jednym z ramion dźwigni.
Wynik
Podgrzewane ramię dźwigni opadnie.
Nauczyciel
Bożena Żak – Zespół Szkół w Zalesiu
Cel
Zademonstrowanie zajmowania przez gazy całej dostępnej przestrzeni.
Materiały
- jodyna
- mały słoik z zakrętką
- suszarka do włosów lub palnik spirytusowy
Czynności
Łyżeczkę jodyny wlewamy do otwartego słoika i pozostawiamy na kilka godzin (spirytus wyparuje, a jod pozostanie na dnie naczynia). Słoik zakręcamy. Podgrzewamy słoik suszarką lub za pomocą palnika.
Wynik
Słoik wypełni się purpurowym gazem.
Nauczyciel
Teresa Ostropolska-Kurcek – Gimnazjum nr 20 w Gorzowie Wielkopolskim
Cel
Demonstracja efektu zmniejszenia napięcia powierzchniowego wody.
Materiały
- 3 łyżeczki
- 2 szklanki z wodą
- kopcąca świeca
- zapałki
- olej, płyn do mycia naczyń
Czynności
Trzymamy dwie łyżeczki nad płonącą świecą, aż pokryją się sadzą. Wkładamy jedną łyżeczkę do czystej wody i obserwujemy jej wygląd. Wyjmujemy łyżeczkę z wody i sprawdzamy, czy łyżeczka nadal jest pokryta sadzą. Wlewamy do wody płyn do mycia naczyń, wkładamy do niej okopconą łyżeczkę i obserwujemy jej wygląd. Do szklanki czystej wody wlewamy tyle oleju, aby pokryta sadzą część łyżeczki mogła się w nim zanurzyć. Okopconą łyżeczkę wkładamy do warstwy oleju, a po chwili zanurzamy ją głębiej, tak aby znalazła się w wodzie. Obserwujemy wygląd łyżeczki, która znalazła się w wodzie po przejściu przez olej.
Wynik
Na włożonej do czystej wody łyżeczce nie widać sadzy (matowych ciemnych plam). Powierzchnia łyżeczki wygląda tak, jakby była pokryta kroplami rtęci (w tych miejscach, gdzie na łyżeczce jest sadza). Na łyżeczce zanurzonej w oleju, a następnie włożonej do wody widać sadzę. Tak samo jest wtedy, gdy okopconą łyżeczkę włożymy do wody z płynem do naczyń.
Dlaczego
To, co na powierzchni okopconej łyżeczki zanurzonej w czystej wodzie wygląda jak rtęć, to pęcherzyki powietrza (przekonuje o tym np. ich pękanie po wyjęciu łyżeczki z wody). Olej i płyn do naczyń dolane do wody powodują, że na powierzchni sadzy pęcherzyki powietrza się nie osadzają. Olej i płyn do naczyń zmniejszają napięcie powierzchniowe wody.
Nauczyciel
Barbara Jaworowicz – Gimnazjum w Skulsku
Cel
Pokazanie, że na powierzchni czystej wody można położyć sznurek, a na powierzchni wody z płynem do mycia naczyń nie uda się położyć sznurka.
Materiały
- menzurka z czystą wodą
- menzurka z wodą z płynem do mycia naczyń
- kawałki sznurka
Czynności
Do menzurek z wodą i z wodą z dodatkiem płynu do mycia naczyń wrzucamy kawałki sznurka.
Wynik
Na powierzchni czystej wody sznurek pływa, natomiast w wodzie z płynem tonie.
Dlaczego
Siły spójności działające między cząsteczkami wody powodują, że powierzchnia wody „zachowuje się” jak sprężysta błona. Dlatego sznurek utrzymuje się na jej powierzchni. Płyn do naczyń zmienia siły spójności działające między cząsteczkami wody tak, że powierzchnia wody jest błoną mniej sprężystą. Podobne działanie mają również inne związki chemiczne. Dlatego zanieczyszczenie wód jezior i rzek jest niebezpieczne dla owadów żyjących na powierzchni wody. Owady utrzymujące się na powierzchni czystej wody toną w zanieczyszczonej wodzie.
Nauczyciel
Barbara Nieścior – Gimnazjum nr 1 w Kańczudze
Cel
Zademonstrowanie i omówienie napięcia powierzchniowego.
Materiały
- szklanka
- oliwa
- spirytus
- woda
- kroplomierz
Czynności
Nalewamy do szklanki cienką warstwę oliwy, a następnie około połowę szklanki spirytusu. Za pomocą kroplomierza ostrożnie wlewamy do szklanki wodę (woda nie powinna spływać wzdłuż ścianki do dna, ale powinna się mieszać ze spirytusem). Obserwujemy, co się dzieje z oliwą.
Wynik
Po chwili oliwa odrywa się od dna, po czym w postaci kropli zawisa w mieszaninie wody i spirytusu.
Nauczyciel
Barbara Szewczak – Zespół Szkół w Mosinie
Cel
Zademonstrowanie zjawiska sublimacji.
Materiały
- słoik z zakrętką
- kryształki jodu
- większe przezroczyste naczynie z gorącą wodą
Czynności
Do pustego słoika wkładamy trochę kryształków jodu. Szczelnie zakręcamy słoik i wkładamy go do większego naczynia z gorącą wodą. Chwilę czekamy. Obserwujemy słoik na tle białej kartki.
Wynik
Słoik wypełni się fioletowym gazem.
Nauczyciel
Sabina Kardaś – Zespół Szkół w Krajowicach
Cel
Pokazanie konwekcji w cieczach.
Materiały
- słoik z metalową pokrywką
- coś do zrobienia dziury w pokrywce słoika (gwóźdź)
- coś do zatkania dziury w pokrywce (plastelina, taśma klejąca)
- gorąca woda zabarwiona np. atramentem
- przezroczyste naczynie z zimną wodą (wody ma być w naczyniu tyle, żeby po wstawieniu do niej słoika z gorącą wodą, warstwa zimnej wody nad słoikiem była „gruba”)
Czynności
W pokrywce robimy otwór i go zatykamy. Wlewamy do słoika gorącą wodę, zakręcamy pokrywkę i wstawiamy słoik do naczynia z zimną wodą. Odtykamy otwór w pokrywce.
Wynik
Gdy odetkamy otwór, strumień kolorowej wody będzie się unosił ze słoika.
Nauczyciel
Teresa Ostropolska-Kurcek – Gimnazjum nr 20 w Gorzowie Wielkopolskim
Cel
Demonstracja właściwości przewodników i izolatorów.
Materiały
- pręt metalowy i pręt drewniany o takiej samej średnicy
- 2 statywy
- 2 kartki papieru
- 2 świece lub palniki
Czynności
Końce prętów mocujemy w statywach. Drugie końce prętów owijamy papierem i ustawiamy nad płomieniami świec (odległości prętów od płomieni powinny być takie same).
Wynik
Kartka przylegająca do drewna zaczyna się tlić szybciej niż kartka przylegająca do metalu.
Dlaczego
Współczynnik przewodnictwa cieplnego metalu (przewodnika) jest większy niż współczynnik przewodnictwa cieplnego drewna (izolatora). Oznacza to, że w ciągu 1 sekundy przez przekrój poprzeczny pręta metalowego może być przekazana większa ilość energii niż przez przekrój poprzeczny pręta drewnianego (przy założeniu, że różnica temperatur obszarów, między którymi przekazywana jest energia, jest taka sama w metalu i w drewnie). Zatem szybciej jest odprowadzana energia od papieru przylegającego do metalu niż od papieru przylegającego do drewna. Dlatego szybciej rośnie temperatura papieru przylegającego do drewna i dlatego zaczyna się on tlić pierwszy.
Nauczyciel
Jolanta Krawczyk – Gimnazjum nr 2 w Lubartowie
Cel
Pokazanie sposobu zmiany energii wewnętrznej ciała.
Materiały
- 2 szklane naczynia (zlewki lub szklanki)
- około 10 kawałków grubego drutu – miedzianego lub aluminiowego – o średnicy 2,5 mm
- termometr
- kawałek tektury
Czynności
Stawiamy szklanki obok siebie i przedzielamy je tekturą. Do jednej szklanki wlewamy zimną wodę, wkładamy do niej termometr, czekamy chwilę i odczytujemy jego wskazania. Łączymy szklanki drutami. Wlewamy do pustej szklanki wrzątek. Odczytujemy wskazania termometru co 2 minuty.
Wynik
Temperatura wody będzie rosła o około 1–2 stopnie Celsjusza co dwie minuty.
Nauczyciel
Mirosław Karczmarz – Publiczne Gimnazjum w Czemiernikach.
Cel
Pokazanie, że ciśnienie wywierane przez powietrze na otoczone nim ciała wzrasta wraz ze wzrostem temperatury powietrza.
Materiały
- duża szklana butelka
- lekka moneta (np. „stara” złotówka)
Czynności
Główkę butelki zwilżamy wodą i kładziemy na niej monetę. Obejmujemy butelkę dłońmi i lekko ściskamy.
Wynik
Leżąca na butelce moneta przez kilka sekund będzie się poruszać.
Nauczyciel
Mariola Bagińska – Publiczne Gimnazjum w Łaniewie
Cel
Pokazanie rozszerzalności temperaturowej gazów.
Materiały
- plastikowa butelka z nakrętką
- miska
- gorąca woda
Czynności
Do miski wlewamy gorącą wodę. Butelkę lekko zgniatamy (tak, aby nie pękła) i zakręcamy. Wkładamy butelkę do gorącej wody, przez chwilę przytrzymując ją ręką. Wyjmujemy butelkę z wody i pozostawiamy do ostygnięcia.
Wynik
Po włożeniu butelki do gorącej wody ścianki butelki nieco „się rozprostują”. Po wyjęciu butelki z wody ścianki butelki ponownie się zapadną.
Nauczyciel
Andrzej Rychtelski – Gimnazjum nr 8 w Łodzi
Materiały
- bardzo gorąca, niemal wrząca woda w styropianowym kubku
- zimna woda w styropianowym kubku
- szczelna szklana strzykawka
- gumowy korek
- denaturat
Czynności i wynik
Nabieramy do strzykawki niewielką ilość denaturatu (ok. 1 cm3). Strzykawkę zatykamy gumowym korkiem i zanurzamy ją w gorącej wodzie (część strzykawki, w której jest denaturat, powinna się znaleźć w wodzie). Po przesunięciu tłoka strzykawki przez znajdujący się w niej gaz (denaturat w stanie gazowym i powietrze) przekładamy strzykawkę do zimnej wody. Po opadnięciu tłoka czynność powtarzamy.
Dlaczego
Po zanurzeniu strzykawki z denaturatem w gorącej wodzie wzrasta energia wewnętrzna denaturatu, czego przejawem jest wzrost temperatury denaturatu. Denaturat zanurzony w prawie wrzącej wodzie po osiągnięciu temperatury wrzenia (temperatura wrzenia denaturatu jest niższa niż temperatura wrzenia wody) zaczyna wrzeć i część denaturatu przechodzi w stan gazowy. Wzrasta zatem ciśnienie, jakie gaz znajdujący się nad denaturatem wywiera na tłok. Ciśnienie to jest większe niż ciśnienie wywierane na tłok przez powietrze znajdujące się po jego drugiej stronie. Dlatego tłok się wysuwa (do takiego położenia, w którym ciśnienia wywierane na tłok przez powietrze i przez gaz znajdujący się wewnątrz strzykawki będą takie same). Po przełożeniu strzykawki do zimnej wody energia wewnętrzna denaturatu w stanie gazowym maleje (maleje jego temperatura), denaturat skrapla się, zmniejsza się ciśnienie, jakie gaz znajdujący się nad denaturatem wywiera na tłok, i dlatego tłok „się cofa”.
Nauczyciel
Teresa Ostropolska-Kurcek – Gimnazjum nr 20 w Gorzowie Wielkopolskim
Cel
Pokazanie przewodnictwa cieplnego.
Materiały
- papierowa torebka lub samodzielnie wykonane naczynie z papieru
- świeca lub palnik
- woda
Czynności
Papierową torebkę lub samodzielnie wykonane naczynie z papieru napełniamy wodą i ogrzewamy nad płomieniem.
Wynik
Papierowa torebka nie spaliła się, a woda się zagrzała, może nawet zagotowała.
Dlaczego
Papier nie zapalił się, ponieważ woda odbierała od niego energię, co nie pozwalało na wzrost energii wewnętrznej papieru, a zatem i na wzrost temperatury papieru do temperatury, w której zaczyna się on palić.
Nauczyciel
Ewa Rząsa – Gimnazjum nr 2 w Chojnowie
Cel
Pokazanie zjawiska syntezy barw.
Materiały:
- krążek Newtona (uczniowie mogą wykonać krążek samodzielnie: na tekturowym krążku uczniowie naklejają paski papieru w kolorach tęczy, a następnie przewlekają gumkę lub nitkę przez dwa otwory zrobione w środku krążka)
Czynności
Uczeń kręci krążkiem, drugi uczeń trzyma nitkę lub gumkę. Następnie puszczają krążek i wprawiają go w ruch, zwalniając bądź naprężając nitkę.
Wynik
Widzimy kolor biały (szary).
Nauczyciel
Monika Szmaj – Gimnazjum w Brzezinach
Cel
Pokazanie załamania światła.
Materiały
- ciężki metalowy krążek, np. moneta o nominale 1 zł
- plastikowa nieprzezroczysta miseczka
- butelka z wodą
Czynności
Układamy krążek na środku dna miseczki. Na wprost miseczki ustawiamy ucznia. Prosimy ucznia o powolne odsuwanie się od miseczki do momentu, aż przestanie widzieć krążek. Bardzo powoli wlewamy wodę do miseczki tak, aby krążek się nie przesunął.
Wynik
Uczeń, który nie widział już krążka, teraz ponownie go zobacz
Nauczyciel
Sabina Kardaś – Zespół Szkół w Krajowicach
Cel
Zrobienie soczewki.
Materiały
- tekst napisany drobnym drukiem
Czynności
Zginamy palce tak, by w ich zgięciu powstała maleńka szparka. Patrząc przez szparkę jednym okiem, próbujemy odczytać tekst napisany drobnym i trudnym do odczytania drukiem.
Wynik
Okazuje się, że „okulary” zrobione z palców znacznie ułatwiają czytanie.
Nauczyciel
Ewa Szczepańska – Gimnazjum nr 28 w Warszawie
Cel
Obserwacja i wykorzystanie obrazu pozornego.
Materiały
- szybka
- plastelina
- jakiś rysunek
- kartka papieru
- ołówek
Czynności
Stawiamy pionowo szybkę. Mocujemy ją za pomocą plasteliny do stołu. Przed szybką kładziemy rysunek i zasłaniamy go, coś przed nim ustawiając. Za szybką kładziemy kartkę papieru. Patrząc na szybkę, kopiujemy rysunek na kartkę.
Nauczyciel
Maria Śliżewska – Gimnazjum nr 18 w Białymstoku
Cel
Omówienie praw optyki geometrycznej.
Materiały
- miękki podkład (np. styropian lub karton falisty)
- szpilki
- linijka
- papier
- pisak
- zwierciadła: płaskie, wklęsłe, wypukłe (najlepiej metaliczne)
- przekroje soczewek
- półkrążek
- płytka równoległościenna
- pryzmat
Czynności
1. Prostoliniowość rozchodzenia się światła
Na podkładzie kładziemy papier. Wbijamy w dowolne miejsce podłoża szpilkę. Wbijamy kolejną szpilkę tak, abyśmy patrząc na pierwszą, nie widzieli wbijanej szpilki – czynność powtarzamy kilkakrotnie. Po wbiciu szpilek przykładamy do nich linijkę i rysujemy linię łączącą wszystkie szpilki.
2. Odbicie od zwierciadła płaskiego
Na podkładzie kładziemy papier. Prostopadle do niego ustawiamy na nim zwierciadło. W dowolne miejsce papieru wbijamy pierwszą szpilkę. Drugą szpilkę wbijamy w takie miejsce tuż przy zwierciadle, aby zasłaniała ona obraz pierwszej szpilki w zwierciadle. Patrząc na drugą szpilkę (zasłaniającą obraz pierwszej szpilki), wbijamy trzecią szpilkę w takie miejsce, aby jej obraz w zwierciadle też był zasłonięty przez drugą szpilkę. Czwartą szpilkę wbijamy w takie miejsce, aby zasłaniała ona drugą szpilkę. Rysujemy linię przy powierzchni zwierciadła. Rysujemy linie łączące kolejno pierwszą, trzecią, drugą i czwartą szpilkę.
3. Odbicie od zwierciadeł kulistych
Postępujemy podobnie jak w punkcie 2.
4. Załamanie światła
Na papierze kładziemy soczewkę płasko-wypukłą (półkrążek). Wbijamy w dowolne miejsce papieru pierwszą szpilkę. Drugą szpilkę wbijamy tuż przy półkrążku, w środku jego średnicy. Trzecią szpilkę wbijamy tuż za półkrążkiem tak, aby dwie pierwsze szpilki ją zasłaniały, gdy patrzymy przez półkrążek. Obrysowujemy półkrążek, odkładamy go i rysujemy odcinki łączące szpilki.
5. Płytka równoległościenna
Na kartce papieru kładziemy płytkę równoległościenną. Wbijamy w dowolne miejsce papieru pierwszą szpilkę. Drugą szpilkę wbijamy przed płytką przy jej powierzchni. Obrysowujemy płytkę, odkładamy ją i rysujemy odcinki łączące szpilki.
6. Pryzmat
Postępujemy podobnie jak w punkcie 5.
7. Soczewki
Postępujemy podobnie jak w punkcie 5.
Wyniki
- Otrzymana linia jest linią prostą.
- Otrzymane linie obrazują promień padający na zwierciadło i promień odbity od zwierciadła.
- Otrzymane linie obrazują promienie padające na zwierciadła i promienie odbite od zwierciadeł.
- Otrzymana linia obrazuje promień załamany na granicy szkło – powietrze.
- Otrzymane linie obrazują przesunięcie promienia po przejściu przez płytkę.
- Uzyskujemy linię obrazującą promień światła po przejściu przez pryzmat.
- Uzyskujemy linię obrazującą promień światła przechodzącego przez soczewkę.
Nauczyciel
Sabina Kardaś – Zespół Szkół w Krajowicach
Cel
Pokazanie rozszczepiania światła białego.
Materiały
- szpulka od nici
- wężyk gumowy
- mydliny
Czynności
Wężyk nakładamy na szpulkę. Drugi koniec wężyka wkładamy do ust. Moczymy szpulkę w mydlinach. Dmuchamy, aż powstanie bańka mydlana.
Wynik
Bańka mydlana ma kolory tęczy.
Nauczyciel
Bronisław Błaszczyk – Gimnazjum w Okonku
Cel
Przedstawienie na modelu, jak zmienia się barwa nieba z błękitnej (w południe) na pomarańczową (przy wschodzie lub zachodzie słońca).
Materiały
- słoik z mieszaniną wody i mleka
- latarka świecąca białym światłem
Czynności
Do szerokiego słoika z wodą wlewamy niewielką ilość mleka, aby woda była lekko mętna. Następnie oświetlamy słoik latarką. Oczy i latarka powinny znajdować się po przeciwnych stronach słoika. Przesuwamy latarkę wzdłuż obwodu słoika (latarka nie będzie już skierowana w oczy). Obserwujemy zmianę barwy światła latarki w mieszaninie.
Wynik
Gdy latarka znajduje się z tyłu słoika, mieszanina w słoiku wydaje się pomarańczowa, natomiast po przesunięciu latarki – błękitna.
Nauczyciel
Sabina Kardaś – Zespół Szkół w Krajowicach
Cel
Zademonstrowanie całkowitego wewnętrznego odbicia.
Materiały
- szklany słoik z metalowym wieczkiem
- latarka
- gwóźdź
- karton
- kawałek gumowego wężyka z cienką końcówką
- woda
Czynności
Robimy gwoździem dwie dziurki w wieczku słoika i w jedną z nich wkładamy kawałek gumowego wężyka. Wlewamy wodę do słoika przez wężyk tak, aby wypływała drugą dziurką. Świecimy latarką przez dno słoika. Słoik i latarkę możemy owinąć kartonem lub wykonać doświadczenie w ciemnym pokoju.
Wynik
Światło z latarki będzie „uwięzione” w strumieniu wody wypływającym ze słoika.
Nauczyciel
Agnieszka Stoińska – ZSO nr 5 w Poznaniu
Cel
Pokazanie zjawiska syntezy światła.
Materiały
- karbowany krążek o promieniu ok. 8 cm
- papier kolorowy w siedmiu kolorach tęczy
- klej
- sznurek
Czynności
Wycinamy z kartonu krążek o promieniu ok. 8 cm. Przyklejamy na nim siedem równych części papieru kolorowego (w kolejności, w jakiej występują kolory w tęczy). W kartonie (w pobliżu środka) wycinamy dwie dziurki i przewlekamy przez nie sznurek tak, aby można było wprawiać krążek w szybki ruch obrotowy przez naprężanie lub popuszczanie sznurka. Obserwujemy kolorowy krążek wprawiony w ruch.
Wynik
Gdy krążek się kręci, ma kolor szary (czym szybciej krążek się kręci, tym jego kolor jest jaśniejszy, coraz bardziej zbliżony do koloru białego).
Nauczyciel
Zofia Florczak – Publiczne Gimnazjum w Zwierzynie
Cel
Pokazanie zjawiska załamania światła na granicy dwóch przezroczystych ośrodków.
Materiały
- przezroczyste naczynie w kształcie prostopadłościanu
- laser
- woda
- esencja herbaciana
Czynności
Do naczynia wlewamy wodę. Kierujemy światło lasera na naczynie z wodą. Zmieniamy kąt padania światła na ściankę naczynia od 0° do 90°. Wlewamy do wody nieco esencji herbacianej. Przepuszczamy światło lasera przez ten roztwór. Również zmieniamy kąt padania światła na ściankę naczynia od 0° do 90° i tak, aby wiązka za naczyniem padała na ścianę lub biegła po stole.
Wynik
Nie widzimy biegu wiązki lasera w wodzie. Widzimy wiązkę lasera w roztworze wody z esencją herbacianą. Obserwujemy zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia oraz zjawisko załamania światła na granicy dwóch przezroczystych ośrodków.
Scenariusz lekcji wprowadzającej temat oporu elektrycznego – Wiesława Kuźnik
Ważenie – plik xls
Plik pomocny przy przeprowadzaniu doświadczenia „Ważenie za pomocą drgań”
Generator – plik exe
Program wzbogacający lekcje o falach mechanicznych i dźwiękach. Generator służy do prezentacji dźwięków o częstotliwości od 1 Hz do 20000 Hz. Możliwa jest zarówno płynna zmiana częstotliwości, jak i prezentacja stałej wysokości dźwięku.
Anaglif. Cień – plik jpg
Anaglif. Półcień – plik jpg
anaglif cień
Doświadczenia
Nauczyciel
Anna Madoń – Zespół Szkół w Woli Gułowskiej
Cel
Zademonstrowanie oddziaływania elektrostatycznego.
Materiały
- bibułka o wymiarach ok. 12 cm x 12 cm
- długopis
- blaszana podstawka
- wełniany szalik
Czynności
Z bibułki wycinamy spiralnego węża. Umieszczamy go na blaszanej podstawce. Lekko unosimy „główkę” do góry. Pocieramy długopisem o szalik, a następnie zbliżamy długopis do węża.
Wynik
Wąż się wyprostuje, a w miarę zbliżania i oddalania długopisu będzie ruszał „główką”.
Nauczyciel
Agnieszka Stoińska – ZSO nr 5 w Poznaniu
Cel
Pokazanie elektryzowania przez pocieranie, indukcję oraz dotyk. Pokazanie, jak oddziałują na siebie naelektryzowane ciała.
Materiały
- 2 woreczki śniadaniowe
- rura z PCW
- skrawek materiału z wełny (lub sukno)
- piłeczka pingpongowa
- folia aluminiowa
- statyw
- sznurek
Czynności
Woreczek śniadaniowy pocieramy ręką i zbliżamy do skrawków papieru (elektryzowanie przez pocieranie, indukcję). Na statywie zawieszamy na sznurku piłeczkę owiniętą folią aluminiową. Zbliżamy do niej rurę z PCW naelektryzowaną przez potarcie o sukno (elektryzowanie przez indukcję, dotyk). Zbliżamy do siebie dwa woreczki naelektryzowane przez potarcie dłonią.
Wynik
Skrawki papieru będą „tańczyć” i przyczepią się do woreczka. Piłeczka zbliży się do rury z PCW, zetknie się z nią i zostanie od niej odepchnięta. Woreczki odepchną się wzajemnie.
Nauczyciel
Jolanta Krawczyk – Gimnazjum nr 2 w Lubartowie
Cel
Pokazanie, że przez dotyk ciała elektryzują się jednoimiennie.
Materiały
- taca z tworzywa sztucznego
- małe kawałki folii aluminiowej (ok. 1 cm x 1 cm)
- kawałek sukna lub wełniany szalik
Czynności
Na tacy kładziemy kawałki folii aluminiowej (mogą być „złotka” oddzielone od papierków od cukierków). Pocieramy tacę od spodu suknem lub szalikiem.
Wynik
W czasie pocierania tacy suknem kawałki folii podskakują do góry i spadają z tacy.
Nauczyciel
Maria Malec – Gimnazjum nr 6 w Nowym Sączu
Cel
Wyjaśnienie zjawiska elektryzowania ciał przez indukcję.
Materiały
- metalowa puszka po napoju
- rura z PCW (np. od odkurzacza lub rura wykorzystywana w domowych instalacjach wodnych)
- szklanka
Czynności
Do metalowej puszki zbliżamy naelektryzowaną rurę z PCW oraz naelektryzowaną szklankę.
Wynik
W obu przypadkach metalowa puszka zaczyna się toczyć w stronę naelektryzowanego ciała.
Nauczyciel
Danuta Zaremba – Gimnazjum nr 3 w Dzierżoniowie
Cel
Pokazanie zjawiska elektryzowania przez tarcie.
Materiały
- sucha folia z torebki plastikowej
Czynności
Suszymy ręce. Wycieramy do sucha powierzchnię lakierowanej szafy, drzwi lub stołu. Przykładamy folię do polakierowanej powierzchni. Przytrzymujemy folię jedną ręką, drugą ręką kilka razy przejeżdżamy po folii. Odrywamy folię od polakierowanej powierzchni i rozpościeramy ją nad głową.
Wynik
Część włosów staje dęba.
Nauczyciel
Ewa Werblińska – Gimnazjum nr 3 w Kaliszu
Cel
Uczeń potrafi zademonstrować elektryzowanie ciał przez tarcie. Wie, że ciała naelektryzowane różnoimiennie się przyciągają, a naelektryzowane jednoimiennie – odpychają.
Materiały
- folia z tworzywa sztucznego
- nożyczki
- sukno
Czynności
Z folii wycinamy pasek o wymiarach około 30 cm x 10 cm. Krótszy bok paska nacinamy co 1 centymetr. Kładziemy pasek folii na stole i kilkukrotnie pocieramy suknem (cały czas w tym samym kierunku). Podnosimy pasek folii do góry.
Wynik
„Frędzelki” z folii rozchylają się. Zbliżone do sukna lub ręki się przyklejają.
Nauczyciel
Irena Spaleniec – Zespół Szkół w Potoku Wielkim
Cel
Pokazanie elektryzowania ciała stałego przez indukcję elektrostatyczną.
Materiały
- izolator (wypolerowana deska, szkło lub plastik)
- kalorymetr (np. aluminiowy)
- rurka z PCW
- sukno
Czynności
Przez tarcie elektryzujemy rurkę z PCW (pocieramy ją suknem). Zbliżamy ją na niewielką odległość (około 1 cm) do powierzchni bocznej naczynia kalorymetrycznego leżącego na gładkiej izolującej płytce.
Wynik
Obserwujemy toczenie się walca w stronę rurki z PCW.
Nauczyciel
Wiesław Dykier – Zespół Szkół i Placówek nr 1 w Świeciu nad Osą
Cel
Pokazanie linii pola magnetycznego wokół magnesów trwałych.
Materiały
- magnesy trwałe
- opiłki żelaza
- sztywna przezroczysta folia
- rzutnik
- białe kartki papieru
- wosk
Czynności
Magnes sztabkowy kładziemy na rzutniku. Przykrywamy go folią, na którą wysypujemy opiłki żelaza. Jeśli opiłki nie zmienią ułożenia, należy lekko potrząsnąć folią. Włączamy rzutnik. Na ekranie zobaczymy obraz odzwierciedlający kształt linii pola magnetycznego magnesu. Doświadczenie powtarzamy, używając magnesu podkowiastego, dwóch magnesów sztabkowych zwróconych do siebie raz takimi samymi, a raz różnymi biegunami magnetycznymi. Folię możemy zastąpić białą nawoskowaną kartką papieru. Jeżeli odczekamy kilka minut, wosk się stopi i ułożenie opiłków będzie można utrwalić (należy ostrożnie zdjąć kartkę papieru z rzutnika i pozostawić ją płasko ułożoną do ostygnięcia).
Uwaga. Ponieważ ogrzanie magnesów może spowodować ich rozmagnesowanie, to w czasie, gdy zmieniamy magnesy i ich ustawienie, należy wyłączać rzutnik.
Nauczyciel
Grzegorz Weber – Gimnazjum im. K. Urbańskiego w Złotnikach Kujawskich
Cel
Demonstracja wzajemnego oddziaływania magnesów.
Materiały
- nici
- igły krawieckie równej długości
- silny magnes sztabkowy
Czynności
Wieszamy kilka igieł na nitkach o jednakowej długości. Zbliżamy magnes ustawiony pionowo do wiszących igieł od dołu.
Dotykamy magnesem końców igieł. Odsuwamy magnes od igieł (pionowo w dół). Ponownie zbliżamy do igieł od dołu magnes ustawiony pionowo – tym razem przeciwnym biegunem do góry.
Wynik
Igły po zbliżeniu magnesu ustawiają się pionowo i odsuwają od siebie. Po dotknięciu igły magnesem zostają one silnie przyciągane, ich górne końce odsuwają się od siebie. Gdy zabierzemy magnes, wiszą nadal pionowo i są oddalone od siebie. W czasie zbliżania magnesu do igieł igły pozostaną ustawione pionowo, ale odsuną się od siebie. Gdy magnes zetknie się z końcami igieł, to te końce igieł zetkną się ze sobą. Przeciwległe końce igieł nadal będą się odpychać.
Po namagnesowaniu igieł można ponownie zbliżyć do nich magnes, ale tym razem drugim jego biegunem. Zaobserwować można wtedy odpychanie się biegunów jednoimiennych.
Nauczyciel
Barbara Zegrodnik – Zespół Szkół nr 1 w Tychach
Cel
Pokazanie, że cząsteczki powietrza drgania jednych ciał przekazują innym ciałom.
Materiały
- słoik bez nakrętki
- balonik
- nitka
- odrobina cukru
- patelnia
- młotek tapicerski lub stolarski
Czynności
Wycięte z balonika koło napinamy na słoiku i mocujemy do niego, obwiązując dookoła sznurkiem. Na powstałą membranę sypiemy odrobinę cukru. W pewnej odległości od słoika energicznie uderzamy tłuczkiem w dno patelni.
Wynik
Ziarenka cukru będą podskakiwać na membranie.
Nauczyciel
Agnieszka Reszka – Gimnazjum im. J. Chełmońskiego w Bielawach
Cel
Zademonstrowanie efektu rozchodzenia się fali w ośrodku.
Materiały
- sprzęt grający z dużymi głośnikami
- balonik
- statyw lub inny uchwyt
Czynności
W pomieszczeniu, w którym wykonywany będzie pokaz, zamykamy okna i drzwi, aby nie było przeciągu. Dmuchamy balon i go zawiązujemy. Mocujemy balon np. do statywu. Włączamy muzykę. Ustawiamy balon w odległości ok. 10 cm od głośnika.
Wynik
Balon zacznie się poruszać.
Nauczyciel
Agnieszka Stoińska – Gimnazjum nr 10 w Poznaniu
Cel
Pokazanie, że fale dźwiękowe rozchodzą się także w ciałach stałych. Ukazanie zjawiska wzmocnienia dźwięku.
Materiały
- grzebień
Czynności
Słuchamy dźwięku, jaki wydaje grzebień, gdy przejedziemy po nim paznokciem. Opieramy jeden koniec grzebienia o stół (lub drzwi) i przeciągamy po grzebieniu paznokciem.
Wynik
Gdy jeden koniec grzebienia jest przyłożony do stołu, dźwięk jest głośniejszy.
Autor pytań i zadań: Joanna Gondek
1. Względność ruchu. Zjawisko paralaksy – plik pdf
2. Geocentryzm. Paralaksa geocentryczna (ruch ciał niebieskich) – plik pdf
3. Teoria Kopernika. Paralaksa roczna gwiazd – plik pdf
4. Prawa Keplera – plik pdf
5. Prawo powszechnego ciążenia (powszechnej grawitacji) – plik pdf
6–7. Ruch jednostajny po okręgu. Siła dośrodkowa – plik pdf
8. Zasady dynamiki Newtona dokładniej – plik pdf
9. Siła grawitacji a ruch ciał (przyspieszenie grawitacyjne) – plik pdf
10–11. Siła grawitacji jako siła dośrodkowa. Stan nieważkości – plik pdf
12–13. Fazy Księżyca. Zaćmienia Księżyca i Słońca – plik pdf
1. Odkrycie atomu. Widma promieniowania ciał – plik pdf
2–3. Zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne – plik pdf
4–5. Model budowy atomu wodoru wg Bohra – plik pdf
1. Promieniotwórczość naturalna – plik pdf
2–3. Budowa jądra atomu. Energia wiązania jądra atomu – plik pdf
4–5. Spontaniczne przemiany jądrowe – plik pdf
6. Czas połowicznego zaniku izotopu promieniotwórczego – plik pdf
7–8. Reakcje jądrowe. Reakcja rozszczepienia jądra atomu. Energetyka jądrowa – plik pdf
9–10. Reakcja syntezy jądrowej – plik pdf
11. Promieniowanie jonizujące – plik pdf
W poniższych zestawach te pytania i zadania, które znalazły się także w przygotowanych kartkówkach, wyróżniono kółkiem wokół numeru zadania.
Autor pytań i zadań: Joanna Gondek
I. 1–2. Względność ruchu. Paralaksa – plik pdf
I. 3. Ruch ciał niebieskich (geocentryzm. Paralaksa geocentryczna) – plik pdf
I. 4. Ruch planet – teoria Kopernika (paralaksa roczna gwiazd) – plik pdf
I. 5. Ruch ciał niebieskich – prawa Keplera – plik pdf
I. 6. Prawo powszechnego ciążenia (powszechnej grawitacji) – plik pdf
I. 7–8. Ruch jednostajny po okręgu. Siła dośrodkowa – plik pdf
I. 9. Zasady dynamiki Newtona dokładniej – plik pdf
I. 10. Siła grawitacji a ruch ciał (przyspieszenie grawitacyjne) – plik pdf
I. 11–12. Siła grawitacji jako siła dośrodkowa. Stan nieważkości – plik pdf
I. 13–14. Fazy Księżyca. Zaćmienia Księżyca i Słońca – plik pdf
II. 15–16. Odkrycie atomu. Widma promieniowania ciał – plik pdf
II. 17–18. Zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne – plik pdf
II. 19–20. Model budowy atomu wodoru według Bohra – plik pdf
III. 21. Promieniotwórczość naturalna – plik pdf
III. 22. Budowa jądra atomu. Energia wiązania jądra atomu – plik pdf
III. 23. Spontaniczne przemiany jądrowe – plik pdf
III. 24. Czas połowicznego zaniku izotopu promieniotwórczego – plik pdf
III. 25–26. Reakcje jądrowe. Reakcja rozszczepienia jądra atomu. Energetyka jądrowa – plik pdf
III. 27. Reakcja syntezy jądrowej – plik pdf
III. 28. Promieniowanie jonizujące – plik pdf
Każdy z zaproponowanych tematów projektu może być opracowany przez grupę uczniów lub indywidualnie. Jeżeli będzie to praca zespołowa, uczniowie powinni podzielić się zadaniami. Jednak wszyscy uczestnicy projektu powinni zapoznać się z treścią całego tematu. Istota pracy tą metodą polega na samodzielnym zgłębianiu zagadnienia przez każdego z uczniów, a następnie na wspólnym opracowaniu i zaprezentowaniu wyjaśnienia. Przy wdrażaniu uczniów w pracę metodą projektu będą pomocne kolejne punkty w opisie każdego projektu. Stanowią one także niejako instrukcję ułatwiającą uczniom zaplanowanie pracy i odpowiednie jej ukierunkowanie.
Należy pamiętać, że prezentacja zrealizowanego projektu powinna zakończyć się samooceną jego autorów oraz oceną sformułowaną przez słuchaczy. W trakcie dyskusji nad prezentowanym zrealizowanym projektem należy wziąć pod uwagę stopień wyczerpania zagadnienia i metody, jakimi założone cele zostały osiągnięte. Ocenie powinny podlegać zarówno poprawność merytoryczna, jak również sposób i forma przekazania informacji (m.in. czy wywód był zrozumiały i ciekawy). Jeżeli projekt trwa dłużej niż tydzień, należy ocenić także kolejne jego etapy.
Przykładowe zagadnienia, które można zrealizować metodą projektu
I. Stan nieważkości – plik pdf
II. Najbliższy sąsiad Ziemi – Księżyc (fazy Księżyca) – plik pdf
III. Zaćmienia Księżyca i Słońca – plik pdf
IV. Odkrycie atomu – plik pdf
V. Odkrycie elektronu – plik pdf
VI. Odkrycie jądra atomu – plik pdf
VII. Odkrycie promieniotwórczości naturalnej i budowy jądra atomu – plik pdf
VIII. Reaktor jądrowy – plik pdf
IX. Promieniowanie jonizujące – plik pdf
X. Struktura Wszechświata – plik pdf
Wystawianie ocen okresowych jest szczególnie trudne dla nauczycieli mających 1–2 lekcje z klasą w tygodniu. Uczą w większej liczbie klas i koniec okresu często wiąże się dla nich z koniecznością ocenienia 300–400 uczniów. Liczba ocen cząstkowych jest też mniejsza niż w przypadku przedmiotów, z których zajęcia odbywają się 4–5 razy w tygodniu. Koniecznym stało się poszukiwanie takiego systemu, który w sposób jasny (także dla ucznia i jego rodziców) precyzowałby, jaką wagę mają stopnie ze sprawdzianów, a jaką z odpowiedzi ustnych, kartkówek, prac domowych itp.
W artykule Alicji Masznicz znajdą Państwo zalety i wady dwóch systemów oraz porady i wskazówki, jak korzystać z punktowego systemu oceniania.Ocenianie uczniów – Alicja Masznicz – plik pdf | plik doc
W opanowaniu niezbyt trudnej sztuki korzystania z arkusza oceniania pomoże Państwu poniższy załącznik.
Symulacje i ćwiczenia – plik xls
A na deser: sprawny i łatwy w obsłudze arkusz oceniania, opracowany na podstawie programu Fizyka z plusem.
Arkusz oceniania – plik xls