• załóż konto
  • logowanie
  • moje GWO
Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
  • RODO
  • przedmioty
    • edukacja wczesnoszkolna i klasa 0
    • matematyka
    • język polski
    • historia
    • fizyka
  • księgarnia
  • strefa ucznia
    • szkoła podstawowa
    • gimnazjum
    • liceum i technikum
  • multimedia
    • szkoła podstawowa
    • gimnazjum
    • liceum i technikum
    • multipodręczniki
  • lepsza szkoła
  • Poznaj naszą serię
    • O Matematyce z plusem
    • Oferta dla szkoły podstawowej
    • Oferta dla gimnazjum
    • Oferta dla nowego
      liceum i technikum
    • Oferta dla
      liceum i technikum
  • Spotkaj się z nami
    • Szkolenia dla matematyków
      • Egzamin ósmoklasisty. Jak mądrze do niego przygotować?
      • Mieć głowę do liczb
      • Płaskie i przestrzenne
      • Przygotowujemy do algebraizacji
    • Wizyta przedstawiciela
      w Twojej szkole
  • Klub M+
    • Programy, rozkłady
      i inne dokumenty
      • Podstawa programowa
      • Programy nauczania M+
      • Rozkłady materiału M+
    • Materiały dydaktyczne
      • Szkoła podstawowa
        Klasa 4
      • Szkoła podstawowa
        Klasa 5
      • Szkoła podstawowa
        Klasa 6
      • Szkoła podstawowa
        Klasa 7
      • Szkoła podstawowa
        Klasa 8
      • Gimnazjum
        Klasa 1
      • Gimnazjum
        Klasa 2
      • Gimnazjum
        Klasa 3
      • Liceum i technikum
        Klasa I
      • Liceum i technikum
        Klasa II
      • Liceum i technikum
        Klasa III
      • Łamigłówki
      • Rebusy
    • Konkurs Feynmanki 2019
    • Mistrzowie infografik
      – konkurs
    • Matematyka na wielkim ekranie
    • Lekcje z wykopem
    • M+ po angielsku
    • Eksperymentarium z plusem
    • Kinematograf z plusem
    • Matematyka na faktach
    • Matematyka w Szkole
      • Pralinki matematyczne
      • Numery
      • Łamigłówki
      • Wyszukiwarka artykułów
    • LEPSZA SZKOŁA
      Badanie wyników
    • Formularz zgłoszeniowy

Matematyka w Szkole Czasopismo dla nauczycieli

Matematyka w Szkole. Nr 78

6(78) / 2015

temat numeru: Matematyka w terenie
publikują m.in.: Elżbieta Mrożek, Mirosław Majewski
liczba stron: 65
Liczba dostepnych artykułów:
dla wszystkich: 3
dla klubowiczów M+: 25
Pobierz cały numer: plik PDF

Od redaktora naczelnego

Prawie dwadzieścia lat, pora na zmiany...

Matematyka w Szkole narodziła się prawie dwadzieścia lat temu. Pierwszy – sygnalny numer ukazał się przed wakacjami 1999 roku. Rozpoczynała się wtedy wielka reforma edukacji. Miały powstać gimnazja. Pojawiła się nowa podstawa programowa i wszystkie podręczniki pisane były od nowa. Chcieliśmy stworzyć pismo, które będzie tak blisko praktyki szkolnej, jak to tylko jest możliwe. I chyba to się udało. Cieszymy się, że tak wielu matematyków nam zaufało. Państwo sięgacie codziennie po podręczniki, ale też wykorzystujecie na lekcjach pomysły podsuwane na łamach gazety. To dla nas powód do radości i dumy.

Nic jednak nie trwa wiecznie. Przez prawie dwadzieścia lat opublikowaliśmy tak wiele artykułów i materiałów dydaktycznych, że pewnie większość Czytelników wszystkich już nie pamięta, a nowi nie mieli nawet szansy się z nimi zapoznać. Postanowiliśmy zatem zmienić dotychczasową formułę czasopisma. Od przyszłego roku będziemy publikować na naszej stronie internetowej „Pralinki matematyczne”. Będą to krótkie tematyczne cykle kilku artykułów lub materiałów dydaktycznych na wybrany temat. Materiały będą pochodziły z archiwum Matematyki w Szkole, choć pojawiać się będą też nowe artykuły napisane przez ekspertów edukacyjnych. „Pralinki” będziemy publikować cyklicznie, cztery razy do roku. Jesteśmy przekonani, że znajdą w nich Państwo wiele praktycznych rad.

Nadal chcemy być dla Państwa wsparciem w codziennej pracy. Będziemy starali się czerpać z bogatego archiwum, by przypomnieć wartościowe sprawdzone pomysły, które naszym zdaniem sprawdzą się w obecnej szkole.

Zachęcamy do lektury ostatniego numeru Matematyki w Szkole, a już od lutego 2016 roku do spróbowania „Pralinek matematycznych”.

Edukacja

Tomasz Małkowski Nauczycielskie Eldorado

Bartosz Marczuk, zastępca redaktora naczelnego tygodnika „Wprost”, napisał na portalu Wirtualna Polska okolicznościowy tekst na Dzień Nauczyciela…
Pobierz artykuł: plik PDF

Elżbieta Mrożek Ach, te słowa klucze

Bardzo często w praktyce szkolnej obserwujemy sytuacje, w których uczniowie – ledwo przeczytawszy zadanie – szybko wykonują operacje rachunkowe. Oczywiście, zdarzają im się wówczas pomyłki, bo nie zauważają wszystkich informacji zawartych w treści. Tłumaczą potem swój pośpiech tym, że podobne zadanie już rozwiązywali albo że wystarczy rzut oka na rysunek, by wiedzieć, o co chodzi.
Pobierz artykuł: plik PDF

Zuzanna Mikołajska Co umie maturzysta ’15?

Już szósty rok matematyka ponownie jest na maturze przedmiotem obowiązkowym. Warto się chwilę zastanowić, jaka to jest matematyka.
Pobierz artykuł: plik PDF

Andrzej Sokołowski Reforma w USA

W szkołach średnich w USA uczniowie mogą wybrać przedmiot o nazwie calculus. Jego nauka trwa rok. W ramach tego przedmiotu omawia się rachunek różniczkowy i całkowy, a do głównych zagadnień należą: granice i ciągłość funkcji, pochodne i ich zastosowania (szczególnie w kinematyce) oraz całki i ich zastosowanie do liczenia pól powierzchni oraz objętości.
Pobierz artykuł: plik PDF

Temat numeru – Matematyka w terenie

Paweł Mazur Gra miejska „Gdynia się liczy”

W sobotę 13 czerwca, w ramach Roku Matematyki na Pomorzu, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe przy współudziale Muzeum Miasta Gdyni zorganizowało architektoniczno-matematyczną grę miejską Gdynia się liczy.
Pobierz artykuł: plik PDF

Elżbieta Mrożek Ogródek matematyczny

1 czerwca 2015 roku na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego gościliśmy najmłodszych uczniów szkół podstawowych Trójmiasta – dzieci z klas I–III. Tego dnia na Wydział przybyło około 300 młodych żaczków, aby przez kilka godzin „uprawiać” Ogródek Matematyczny.
Pobierz artykuł: plik PDF

Krzysztof Sikora Ilość wody w strumieniu

Kilka dni przed wyjazdem całego rocznika gimnazjum na wycieczkę spytano mnie, czy nie zająłbym się jedną z klas przez pół dnia albo i przez cały dzień. Zadzwoniłem do ośrodka, w którym mieliśmy się zatrzymać, z pytaniem, czy w okolicy jest jakiś strumień.
Pobierz artykuł: plik PDF

Nauczanie matematyki

Mirosław Majewski O wielokątach inaczej

Chodząc po ulicach miast i przyglądając się dziełom rąk ludzkich, widzimy domy, chodniki, meble itp. Zwykle nie zwracamy uwagi na ich geometrię. A w każdym z tych miejsc czy przedmiotów można dostrzec wielokąty.
Pobierz artykuł: plik PDF

Janusz Karkut Siedmiu posłańców

Wyruszyłem w podróż po królestwie ojca, pokonując każdego dnia 40 mil. Już na początku drugiego dnia podróży zadbałem o to, by móc porozumiewać się z moimi bliskimi.
Pobierz artykuł: plik PDF

Marian Maciocha Równania logarytmiczne

Błędem, który pojawia się w uczniowskich rozwiązaniach zadań z logarytmami, jest stosowanie następujących „tożsamości”…
Pobierz artykuł: plik PDF

Marcin Karpiński E-prasówka. Jak uczyć rozumowania?

Dan Mayer to amerykański nauczyciel, który prowadzi ciekawy blog o nauczaniu matematyki. W jednym ze swoich ostatnich wpisów zachwycał się wystąpieniem Shiry Helft i Ricka Barlowa na kongresie stowarzyszenia nauczycieli matematyki w Kalifornii.
Pobierz artykuł: plik PDF

Janusz Karkut Równania krzywych

Rozwiązywanie zadań z programem GeoGebra.
Pobierz artykuł: plik PDF

Marian Maciocha Odległość środków pewnych okręgów

Chciałbym przedstawić zadanie, którym warto zainteresować klasy uczące się matematyki na poziomie rozszerzonym. Podczas rozwiązywania należy umiejętnie wykorzystać podobieństwo ośmiokątów foremnych.
Pobierz artykuł: plik PDF

Tomasz Ogrodnik Zagrajmy w proporcje

Pod koniec roku szkolnego zastanawiałem się, jak można uatrakcyjnić lekcję podsumowującą wiedzę zdobytą przez uczniów podczas realizacji tematów związanych z proporcjonalnością.
Pobierz artykuł: plik PDF

Wojciech Olejnik Twierdzenie Filipa

Rozwiązywaliśmy w klasie typowe zadania na zastosowanie twierdzenia Pitagorasa, a jeden z moich uczniów – Filip – był już nimi nieco znudzony. Właśnie miał zdecydować, czy skorzysta ze wspomnianego twierdzenia czy z udowodnionego przez nas wcześniej wzoru na przekątną kwadratu.
Pobierz artykuł: plik PDF

Marcin Karpiński Geometria gotowania jajek

Kurze jajko przyrządzić potrafi prawie każdy. Wiadomo, że jeśli ma być na miękko, to we wrzącej wodzie musimy je trzymać przez 3 minuty. A jak długo należy gotować jajka innych ptaków?
Pobierz artykuł: plik PDF

Aneta Góra Kolorowe kwadraty, cz. 2

W poprzednim numerze czasopisma „Matematyka w Szkole” pisałam o kolorowych kwadratach, które można wykorzystać do ćwiczenia wyobraźni geometrycznej. Kwadratowe kafle podzielono za pomocą przekątnych na 4 przystające trójkąty i pokolorowano. Następnie – w zależności od kolorów – należało je dopasowywać. A co by się stało, gdyby zamiast na 4 trójkąty podzielić te kafle na 4 kwadraty?
Pobierz artykuł: plik PDF

Małgorzata Zambrowska Gram z klasą, cz. 5

Prawie każda gra – czy to planszowa, czy karciana, a także nienależąca do żadnej z tych dwóch kategorii – może stać się pomocą dydaktyczną wykorzystywaną w szkole. Mam tu na myśli zarówno szkołę podstawową, jak i gimnazjum. Ważnym warunkiem przeprowadzenia udanej lekcji matematyki z wykorzystaniem gier jest przedstawienie uczniom celu takich zajęć (chodzi przecież nie tylko o rozrywkę) i ich przebiegu.
Pobierz artykuł: plik PDF

Aleksandra Golecka-Mazur Niezwykły zestaw liczb

Chciałabym przedstawić pomysł na luźniejszą lekcję lub na zajęcia kółka matematycznego dla szkoły podstawowej. Na początku można zapowiedzieć uczniom, że na tych zajęciach będą bawić się liczbami, a pod ich koniec wszyscy dostaną zestaw kart do „magicznej sztuczki”, dzięki której zadziwią rodzinę czy kolegów.
Pobierz artykuł: plik PDF

Wojciech Olejnik Recenzja. Piękny umysł

Dziwny przypadek psa nocną porą Marka Haddona to opowieść kryminalna opowiadająca o losach 15-letniego chłopca z zespołem Aspergera – odmianą autyzmu.
Pobierz artykuł: plik PDF

Agnieszka Piecewska-Łoś Trzynaście ksiąg. Pierwsze i względnie pierwsze

To już trzeci odcinek na temat siódmej księgi Elementów Euklidesa, pierwszej spośród poświęconych teorii liczb. Poprzednio wspomniałam o algorytmie znajdowania NWD, a także o kilkunastu twierdzeniach zastępujących tożsamości algebraiczne. Kolejny blok twierdzeń, o numerach od 20. do 32., dotyczy liczb względnie pierwszych i pierwszych.
Pobierz artykuł: plik PDF

Matematyk wychowawcą

Joanna Waszczyńska-Pułtarzewska Dobre wychowanie czy wzorowe zachowanie?

Tematem przewodnim kończącego się roku szkolnego jest niemal w każdej rodzinie zdobycie przez dziecko jak najlepszego świadectwa, najlepiej z wyróżnieniem, czyli upragnionego czerwonego paska. Z moich obserwacji i praktyki pedagoga wynika, że ten cel jest tak ważny, że uświęca wszelkie środki.
Pobierz artykuł: plik PDF

Konferencje matematyczne

Anna Rybak Przed maturą

Autorka pracuje na Uniwersytecie w Białymstoku, na Wydziale Matematyki i Informatyki, w Zakładzie Dydaktyki i Nowoczesnych Technologii w Kształceniu. Artykuł jest zapisem fragmentu wykładu poprowadzonego podczas V Ogólnopolskiej Konferencji GeoGebry, o której pisaliśmy w 75. i 76. numerze czasopisma.
Pobierz artykuł: plik PDF

Materiały

Michał Kremzer Zadania na kółko, cz. 3

Zadania dotyczące logarytmów i trygonometrii proponuję spróbować rozwiązywać w pamięci (co nie znaczy natychmiast, nad niektórymi trzeba się trochę zastanowić).
Pobierz artykuł: plik PDF

Z ostatniej ławki

Matematołek Odlatujemy w kosmos

Nie tak dawno temu, nie za górami i nie za lasami, był taki minister, który obiecał, że polska edukacja odleci w kosmos. Jego obietnice właśnie się spełniają. Podobno dostaliśmy też obiecaną przez niego rakietę.
Pobierz artykuł: plik PDF
- szkoła podstawowa
- gimnazjum
- szkoła ponadgimnazjalna
  • pomoc
  • regulaminy
  • kontakt
O nas
  • historia GWO
  • Kodeks Dobrych Praktyk
  • pod patronatem
  • projekty UE
  • napisali o nas
  • informacje dla prasy
  • biuro prasowe
  • licencje
współpraca z GWO
  • dla księgarni i hurtowni
  • zostań autorem
  • praca
kontakt
  • skontaktuj się z nami
  • przedstawiciele regionalni
  • dane adresowe
 
GWO na Youtube
  • Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
  • CzytaMy
  • Matlandia
Akademia GWO
Blog GWO Blog GWO
Labirynty Wiedzy
Copyright © by Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe - 2019