Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe

Matematyka w Szkole Czasopismo dla nauczycieli

Matematyka w Szkole. Nr 71

wrzesień-październik 2013

temat numeru: Gry matematyczne
publikują m. in.: Agnieszka Demby, Dorota Sosulska
liczba stron: 68
Liczba dostepnych arykułów:
dla wszystkich: 2
dla klubowiczów M+: 23
Pobierz cały numer: plik PDF
Pobierz materiały do numeru: plik ZIP

Od redaktora naczelnego

To nie tylko zabawa

Niewiele jest dzieci, które nie lubią grać na komputerze. Takie gry mogą być mądrzejsze lub głupsze, bardziej lub mniej ciekawe, ale najczęściej wciągają tak, że gracz siedzi samotnie przed monitorem przez wiele godzin. Trudno więc tych gier użyć w szkole. Są wprawdzie także komputerowe gry edukacyjne, ale jakoś wędrówki po krainie ułamków nie wciągają dzieci równie silnie, jak przygody w krainach nieco bardziej fantastycznych. Jeśli jednak rozejrzymy się nieco, oderwiemy wzrok od komputera, to dostrzeżemy, że są takie gry, którymi pasjonują się dzieci i dorośli, i które są niemal czystą matematyką. To setki gier planszowych i karcianych, które ostatnio zyskują taką popularność, że ich festiwal warszawski odbywa się na Stadionie Narodowym (zob. reklama na s. 20). Odpowiednio dobrana gra pozwoli nie tylko rozwinąć u naszych uczniów umiejętności matematyczne, ale też poznać ich charaktery, możliwości i ograniczenia. Przy grze w grupie lepiej to widać. Pisze o tym M. Zambrowska w artykule na stronach 12–13. Warto też pozbyć się przekonania, że gry są dobre tylko dla maluchów – proszę zobaczyć, jak wygląda gra Set (s. 18–20).
Od tego numeru zaczynamy nowy cykl artykułów Jacka Lecha pt. Myśl racjonalnie. Pierwszy z nich jest o homeopatii (s. 28–29). Warto go przeczytać – pokazuje, w jaki sposób matematyka chroni przed złudzeniami. A może przydałoby się wykorzystać ten pomysł na lekcji?
Polecam też pozostałe artykuły, których lektura – mam nadzieję – złagodzi trudne wejście w nowy rok szkolny.

Edukacja

Jacek Lech Listy z Antwerpii

Franciszka Janowska Kopiuj, wklej?

Dorota Sosulska OBUT 2013

Temat numeru – Gry matematyczne

Małgorzata Zambrowska Jak poznać nowych uczniów?

Grzegorz Bożek Matematyczny wąż

Agnieszka Frankowska Quod

Małgorzata Zambrowska Gram z klasą, cz. 4

Dorota Kornecka, Marek Pisarski Gry z plusem, cz. 1

Halina Balbier, Bożenna Kukier Bingo z działaniami

Nauczanie matematyki

Egzamin gimnazjalny w Chinach

Jacek Lech Myśl racjonalnie. Homeopatia i ćwiczenie na notację wykładniczą

Agnieszka Demby Komputer na lekcji matematyki?

Renata Korolczuk Dlaczego nie wyszło. Nie lubię matematyki!

List od Czytelnika. Dziwne mnożenie?

Agnieszka Mańkowska Kilka dylematów matematyka

Aneta Góra Składamy kartkę

Agnieszka Piecewska-Łoś Trzynaście ksiąg. To trzeba przeczytać

Matematyka po angielsku

Mam pomysł. Jesienny ułamkowy wąż

Materiały

Margaryta Orzechowska Koncepcja diagnozy

Marzenna Grochowalska Zadania egzaminacyjne po szkole podstawowej

Jerzy Janowicz Diagnoza po gimnazjum

Z ostatniej ławki

Jakie to proste!

- szkoła podstawowa
- gimnazjum
- szkoła ponadgimnazjalna